Detta eftersom tre av de kompositörer vars verk framförs på skivan – Arnold Schönberg, Esa-Pekka Salonen och Igor Stravinsky – alla i något skede verkat i Los Angeles, USA.

Så säger Mellersta Österbottens Kammarorkesters konstnärliga ledare Malin Broman under "Jubileumsårets öppnings-stream", som kan ses på orkesterns Youtubekanal.

Med detta sagt fick skivan sin titel efter Esa-Pekka Salonens stråkorkesterverk "Stockholm Diary" (2004), som nu för första gången spelats in på skiva.


Förutom om själva skivan, som nu har släppts, får Malin Broman i en intervju med MÖK:s intendent Marjukka Puutio svara på frågor om sina hittills två och ett halvt år som konstnärlig ledare för kammarorkestern i Karleby. Som inte minst har präglats av coronapandemin.

– Jag har många gånger varit ledsen över att jag inte bor i Finland, så kunde jag bara ta tåget upp när som helst. Vi förlorade ett par projekt på grund av att jag inte kunde ta mig över i början, men annars så har jag ju varit här de veckorna jag skulle,  säger Malin Broman som är bosatt i Sverige.

"Jag har suttit i karantän. Jag har tagit tester och vi har jobbat, som sagt, med mask och med avstånd, men vi har jobbat tillsammans."

Malin Broman

om hur det varit att jobba som konstnärlig ledare för MÖK

 
MÖK och Malin Broman har spelat in sin första skiva ihop,


– Jag har suttit i karantän. Jag har tagit tester och vi har jobbat, som sagt, med mask och med avstånd, men vi har jobbat tillsammans.


Under skivinspelningen ledde hon kammarorkestern från konsertmästarplats.

Hon hörs spela både violin och altviolin.

Förutom "Stockholm Diary" rymmer den nyss släppta skivan Arnold Schönbergs Verklärte Nacht, Igor Stravinskys Concerto in D från 1946, Sally Beamishs Glanz för soloaltviolin och Esa-Pekka Salonens för soloviolin komponerade verk Lachen verlernt från 2002.