|

Med världen som marknad

Nya kontorslokaler ska byggas vid Herrmans.
Herrmans investerar tre miljoner euro i år. Företaget ska bland annat bygga nytt vibrationslabb och skaffa nya maskiner.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Läget ser bra ut, konstaterar Reijo Tiuraniemi som är vd för Herrmans Ab. Under fjolåret anställde man åtta personer till och omsättningen ökade med sex procent. Konjunkturläget gör att det inte investeras så mycket i gruvindustrin för tillfället och det märks på försäljningen inom Nordic Lights, den del av Herrmans som tillverkar arbetsbelysningar för bland annat gruvfordon. För tillfället är det alltså mer drag under galoscherna då det gäller cykeltillbehör. Det var också för att få fler ben att stå på som Herrmans i början på nittiotalet satsade även på belysning som komplement till cykeldelarna. I dag heter den största enskilda kunden Caterpillar och företaget har lyckats få certifikat för att belysningen man levererar har få fel. – Vi har färre än femtio fel per en miljon delar och ingen annan belysningstillverkare når upp till samma höga nivå, säger Tiuraniemi. Ett nytt labb där man får testa vilken inverkan skakningar har på de lampor man tillverkar för arbetsmaskiner börjar förhoppningsvis byggas ännu i vår, och förhoppningen är att labbet ska vara klart att tas i bruk redan i höst. Det är ett led för att ytterligare höja kvaliteten. En hög precision är oerhört viktigt och att hålla samma kvalitet som bilindustrin. – Det är inte med priset vi främst konkurrerar utan med leveranssäkerhet och kvalitet och egenskaper hos ljusen, säger Tiuraniemi. I årets budget räknar företaget med en tillväxt på tio procent för både cykeldelar och belysningsdelen. Även om många gruvinvesteringar lagts på is är dollarkursen gynnsam för företaget. – Det är positivt för oss, vi har blivit mer konkurrenskraftiga med en allt lägre eurokurs, säger Tiuraniemi. Ryssland är ingen stor marknad för företaget så problemen där påverkar i sig inte direkt. Däremot finns förstås risken att Ukrainakrisen påverkar världsekonomin, konstaterar Tiuraniemi. Av allt man tillverkar går 90 procent på export. Företaget fick en rejäl svacka 2009 i samband med finanskrisen, men redan 2010 var man på samma nivå som tidigare. År 2012 började gruvindustrins problem märkas av på arbetsbelysningssidan. Herrmans har satsat på ökad försäljning med att anställa fler försäljare och fram för allt på produktutveckling. Företaget har en egen utvecklingsavdelning och nästan tio procent av personalstyrkan jobbar med utveckling. I dag är det led-ljus i arbetsbelysning som är hårt på frammarsch och ersätter halogen och andra ljus. Företaget tillverkar fler än 1 500 olika lampor inom ett tiotal olika produktfamiljer. I dag satsar man på att sälja arbetsbelysning till andra tunga fordon än ren gruvindustri. Cykeltillbehörssidan är inte alls så cyklisk i dag. Den branschen är faktiskt betydligt mer stabil. I dag säljer man mycket tillbehör till elcyklar. Herrmans tillverkar bland annat cykelhandtag, kedjeskydd, reflexer och fälgband. I Europa är cyklar med en liten elmotor något av en trend och var femte hoj som säljs i Nederländerna är en elcykel. I Tyskland är var tionde cykel som säljs en elcykel medan det är betydligt trögare för elfordon i Finland. Överlag är hälsotrenden något som kan gynna Herrmans, tror Tiuraniemi. – Cykeln håller ställningen och är populär. Folk verkar också ha tröttnat på billiga prylar som inte håller och är villiga att satsa på kvalitet. Europa är huvudmarknaden för cykeldelarna som Herrmans tillverkar. En del köps av asiatiska cykeltillverkare, men det är ofta cyklar som sedan tillverkas och säljs på den europeiska marknaden. Det ser med andra ord rätt bra ut även om det finns orosmoment. Herrmans satsar i år 3 miljoner euro på investeringar. Det nya labbet beräknas kosta 400.000 euro, en ny bearbetningsmaskin till verktyg slukar också minst lika mycket. Resten handlar om en ny kontorsdel och en ny maskin för att formspruta plast.

Herrmans Ab

  • Grundades 1959 av Bernhard och Lisbeth Herrmans.
  • Cykeltillbehör som stingpinne, reflexer och kedjeskydd blev storsäljare.
  • 1992 grundades Nordic Lights-divisionen som gör belysning för arbetsfordon.
  • 2002 köpte den operativa ledningen företaget tillsammans med två externa aktieägare.
  • Har i dag cirka 170 anställda och omsättningen låg kring 37 miljoner euro i fjol.
Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer


Äldre kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Nyhetsbild
Sport

Underhållande hockeymatch – Hermes slog TuTo

ISHOCKEY Hermes och Åbolaget TuTo bjöd på säsongens hittills bästa match i Karleby.

Nyhetsbild
Övriga annonser

Puustelli levererar mer än bara kök

ANNONS FRÅN PUUSTELLI

Nyckeln i hand-konceptet är väletablerat och känt då det gäller nybyggen och egnahemshus. Även andra aktörer har anammat samma tänk – Puustelli är en av dem. Varumärket förknippas i första hand med kök, men står numera för mycket mer än så.

Mest läst senaste veckan