Viking Lines informationschef Johanna Boijer-Svahnström berättar hur de nått ut till Kina.

– Vi har en kinesisk version av våra webbsidor för den kinesiska marknaden och bearbetar Kina med säljfrämjande åtgärder på flera sätt. Vår internationella avdelning är mycket aktiv och har många kontakter i landet. Vi väljer även att skicka en hel del av våra pressreleaser till Kina. Till exempel nyheten om vårt nya fartygsprojekt i landet nådde ut till hundratals miljoner människor.

Viking Line har förhandlat med varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co i Kina om ett nytt passagerarfartygsprojekt. Det kinesiska varvets ledning har besökt Åland ett antal gånger och i maj fick de bland annat besöka Silverskär.

– De var väldigt hänförda över tystnaden och naturen där. Kineserna är överlag intresserade av att resa i Europa, och vill förutom huvudstäderna gärna se Lappland och skärgården i de nordiska länderna.

Kinesisk personal

Kineser reser ofta i grupp, och Boijer-Svahnström säger att Viking Line har försökt möta deras önskemål ombord på fartygen efter bästa förmåga. Man försöker ta reda på vad det är de vill köpa och hurdant program de vill ha under kryssningen.

– Viking Line har i flera år satsat på att anställa kinesisk personal ombord för att underlätta kommunikationen till denna målgrupp. Kineserna har blivit mer språkkunniga, men det är ändå en fördel ifall man kan deras språk. Ombord på båten kan det göras specialarrangemang för grupperna. De kan till exempel beställa i förväg ifall de vill äta något speciellt till frukost.

– Kryssningarna har högsäsong nu under Finlands och Sveriges semestertid. De internationella kunderna reser även under andra tider av året, vilket är intressant för oss. Till exempel håller den ryska marknaden på att återhämta sig och de ryssarna reser gärna till exempel i början av januari, då vi i Finland och Sverige håller på att återhämta oss från julfirandet., säger Boijer-Svahnström.