Vad gulligt!

Så ironiskt uttryckte sig en kollega på en annan tidning få hon fick höra att Österbottens Tidning fyller tio år i år.

Den skämtsamma piken kan vi på ÖT självklart svälja, tio år i mediebranschen går i ett huj. Men beaktar vi att ÖT de facto är en fortsättning på den tradition som tog fart med Österbottningen för 135 år sedan och med Jakobstads Tidning för 120 år sedan öppnar sig ett hisnande, historiskt perspektiv.

Det ÖT firar i år är alltså ett tredubbelt jubileum. ÖT är i dag en 24/7-nyhetskanal som bygger på drygt sekelgamla tidningstraditioner, men som successivt har anpassats till vår tids digitala brus.

En del av prenumeranterna nöjer sig med papperstidning, andra har valt bort papperstidningen helt och hållet i förvissning om att allt i pappret och mycket mer därtill finns att tillgå i digital form, till på köpet till ett lägre pris.

Då ÖT nu ska fira sitt jubileum har vi valt att ta fasta på just detta mervärde som digitaliseringen har infört i medievärlden. Vi vill se ÖT som ett socialt sammanhang eller nätverk som länkar samman människor i en region, som sätter agendan för de vardagliga samtalen och som det lönar sig att vara inkluderad i.

Är du med i nätverket av ÖT-prenumeranter har du i vår möjlighet att få en konsertupplevelse med endera svenska Idolvinnaren Chris Kläfford i Jakobstad eller Wentus Blues Band i Karleby. Det är vårt sätt att fira 10-årsjubileet i sällskap med våra vänner.

Ju närmare våra läsare vi kommer, desto mer förtroende bygger vi. Det leder till att vi kan producera både kvalitativt bättre och kvantitativt mer nyheter.

Före detta Jakobstadsbon och nuvarande utrikeskorrespondenten Peter Fellman i USA var under många år chefredaktör för Dagens Industri. Han sa vid något tillfälle att digitaliseringen av mediebranschen har skapat ett ökande behov av fysiska möten.

DI valde under hans ledning att komplettera sin nyhetsverksamhet med affärskonferensarrangemang. Det var säkert ett klokt drag, speciellt som hans tidnings läsekrets har råd att betala förhållandevis höga konferensavgifter.

ÖT har en annan läsarprofil och därmed också förutsättningar för helt andra partnerskap och samarbeten. Till exempel skulle ÖT inte ha kunnat bjuda in till jubileumskonsert med Chris Kläfford inkommande vår utan ett aktivt samarbete med den lokala och mycket framgångsrika musikern Thomas Enroth.

ÖT-medarbetare medverkar också som moderatorer i debatter. I och med att huvudredaktionen i Jakobstad i dag är inbäddad i Campus Allegro, i en ung och dynamisk miljö, har vi foten med i många sammanhang.

Bland annat bidrar Yrkeshögskolan Novias fotolinje i dag med en strid ström av fotoelever som får sin praktik på ÖT. Det samarbetet fungerar i sin tur som en vitamininjektion för redaktionen.

Men det absolut viktigaste för en tidning och ett mediebolag är ändå att ha journalister som rapporterar sanningsenligt och som med stor integritet bevakar den lokala och regionala makten. ÖT:s journalister bygger de nätverk som tidningen behöver för faktainsamlingen, men utan bli knähundar för de makthavare de ska bevaka.

Det här är en svår, men viktig balansgång. Klarar vi balansgången säkrar vi trovärdigheten, som ju är journalistikens allra viktigaste kapital.

ÖT har som ambition att fungera som en lokaltidning för två kärnregioner som är rätt olika till sin natur och ibland till och med antagonister. Tittar vi i backspegeln har tidningen haft större framgång i södra kärnregionen än i den norra.

Men nu har vinden vänt. Tack vare en höjd, publicistisk ambition i norr och en lokal versionering av tre sidor i papperstidningen har ÖT månad för månad lyckats återvinna Karleby- och Kronobyläsarnas förtroende.

I dag har ÖT faktiskt fler papperstidningsprenumeranter i Karleby än för ett år sedan. Det är intressant med tanke på att mortaliteten skördar en hel del och branschtappet för pappersupplagorna ligger på 5-6 procent.

Men den största, framtida tillväxten är trots allt att vänta inom den digitala journalistiken. I Norge och Sverige har flera mediekoncerner bra flyt i inflödet av nya digitala prenumeranter, från USA rapporteras att New York Times nu med 157 000 nya digitala prenumeranter under det fjärde kvartalet har nått över milstolpen om 2,5 miljoner abonnenter. (Sydsvenskan 8.2)

ÖT är inte New York Times, men eftersom Österbotten är en del av världen kommer vi också att kunna rida på den trend som är global.

ÖT är inte New York Times, men eftersom Österbotten är en del av världen kommer vi också att kunna rida på den trend som är global. Att massmediebranschen börjar återhämta sig ur sin strukturella kris på allvar just under Österbottens Tidnings jubileumsår känns förstås extra trevligt.

En tioåring upplever ofta att livet leker. Också ett nyhetsmedium är betjänt av den nyfikenhet, höga energinivå och livliga fantasi som präglar en tioåring.