Nio av tio finländare anser att fulkörning med företagets bil påverkar företagets anseende. Som fulkörning räknas all sorts hänsynslöst körande samt rattfylleri och fulparkering. Upp till en tredjedel av folket har undvikit eller funderat på att undvika företaget som följd av fulkörning, visar Trafikskyddets enkät.

Därtill har det blivit allt vanligare att vädra negativa erfarenheter av fulkörning på sociala medier, vilket gör att PR-skadan ökar.

Ett hänsynsfullt, positivt beteende i trafiken förbättrar däremot företagets anseende. Firmaförare som stannar vid övergångsställen, undviker att stänka på fotgängare och följer hastighetsbegränsningarna uppskattas stor i enkäten. Den positiva effekten är dock mindre än den negativa, och sprider sig inte på samma sätt.

– Förutom att dåligt trafikbeteende är en säkerhetsrisk skadar det företagets anseende och kan leda till bojkott, säger Trafikskyddets utbildningshandledare Tomi Rossi i ett pressmeddelande.

Drygt en tiondel av dem som besvarade enkäten har gett respons om fulkörningen till företaget eller föraren. Knappt en tiondedel hade delat den negativa erfarenheten i social medier.