Omsättningen för det fjärde kvartalet uppgick till 29,8 miljoner euro, en ökning på 35 procent, vilket är drygt en miljon mer än ett år tidigare. Det här är tack vare den lyckade julförsäljningen speciellt på hemmamarknaden, men även utomlands. På den internationella marknaden lyckades bolaget öka sin försäljning med 15 procent.

– Bakom oss har vi ett händelserikt år med såväl breddad kollektion som en ändrad riktning då det gäller att bygga vårt varumärke. Prisstrategin och vårt långsiktiga arbete har lönat sig, och vi fortsätter i samma anda, säger vd Tiina Alahuhta-Kasko i ett pressmeddelande.

Zoom

Marimekko passade på att visa nya modeller när bokslutet presenterades. Foto: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto


Hela fjolårets omsättning uppgår enligt förhandsuppgifterna till 102,3 miljoner euro. Ett år tidigare var motsvarande siffra 99,6. Det jämförbara rörelseresultatet uppgår till 8,6 miljoner, vilket är hela 41 procent mer än ett år tidigare då motsvarande siffra var 6,1 miljoner.

Tillväxten beror till största del på detaljhandeln i Finland och Australien. Man kan också tacka partiförsäljningen och licensintäkterna från Asien och området kring Stilla havet. 2017 innebar också en utökning av webbhandeln till 17 nya länder i Europa. Det betyder att Marimekko nu har webbhandel i 30 länder.

Styrelsen för Marimekko föreslår en utdelning om 0,50 euro per aktie. Utsikterna för 2018 är goda: endera liknande resultat som 2017 eller snäppet bättre.

Zoom

Marimekko har blommiga mönster i vår. Foto: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto