– Det finns ingen kreativitet, ingen förhöjning, ingen riktig digital erfarenhet. Som förläggare har vi inte gjort något bra jobb med det digitala. Vi har försökt. Vi har försökt att berika och förhöja e-böckerna, men det funkade inte, säger Nourry till Scroll.in.
Att e-boken i dag står för omkring 20 procent av den amerikanska och brittiska bokmarknaden, men bara 5 till 7 procent av många andra länders, förklaras av att e-boksformatet är billigare än pappersböcker i USA och England, framhåller Nourry som inte tror att e-boken i sin nuvarande form kommer att ta större marknadsandelar heller i dessa länder.
Sverige tillhör de länder där e-boken aldrig riktigt har slagit men enligt Förläggareföreningens och Bokhandlareföreningens statistik för 2017 har de digitala abonnemangstjänsterna gjort, inte bara ljudböckerna, utan även e-boken mer attraktiv.
Kultur
21.2.2018
Fransk förläggare: "E-boken är dum"
Arnaud Nourry, vd för den franska förlagsjätten Hachette Livre, avfärdar e-boken som "en dum produkt", skriver The Guardian. I en intervju med den indiska sajten Scroll.in förklarar Nourry sin misstro mot e-boken som format, med att den inte är något mer en digital version av pappersboken.