– Det kommer att bli svårt, konstaterar Mexikos ekonomiminister Ildefonso Guajardo för nyhetsbyrån AFP.

– Ju mer man avancerar i förhandlingarna och klarar av de konstruktiva frågorna. . . så blir man kvar med de mycket komplexa frågorna.

Den 24 år gamla nordamerikanska frihandelsöverenskommelsen var en av president Donald Trumps främsta slagpåsar under valrörelsen. Han beskrev Nafta som ett av de värsta avtalen någonsin, sade att det var ofördelaktigt för amerikanska arbetare och hotade att säga upp det. Efter tillträdet meddelades dock att avtalet i stället ska omförhandlas.

Både Kanada och Mexiko kom förhållandevis ovilligt till förhandlingsbordet i augusti, när samtalen startade. Men efter den förra rundan i Montreal sade USA:s handelsrepresentant Robert Lighthizer att framsteg görs, om än mycket långsamt. Nu går man in i en "kritisk fas", enligt Guajardo vars land står värd för de nya förhandlingarna som ska pågå fram till 5 mars.

– Från och med nu blir det inga enkla rundor, säger han till journalister.

En stötesten är bilsektorn, hur stor andel av en bils delar som måste vara tillverkade i regionen för att den ska slippa tullar, skriver AFP. USA vill öka andelen som tillverkas i Naftaländerna från 62,5 procent till 85 procent, och kräver att minst 50 procent ska vara tillverkade i USA. Det förslaget avvisas av grannländerna.

Omkring 80 procent av Mexikos export går till USA. Landet går till val den 1 juli och handelsfrågan diskuteras intensivt i valrörelsen. Frågan är också på tapeten i USA, där det finns företrädare för såväl näringslivet som Trumps eget parti Republikanerna som motsätter sig stora förändringar i avtalet.

Fakta: Samtalen om Nafta

  • Kanada, Mexiko och USA inledde omförhandlingar av frihandelsavtalet Nafta (North American Free Trade Agreement) i augusti, på initiativ av USA:s president Donald Trump.
  • Det omförhandlade avtalet måste när det är färdigt godkännas av USA:s kongress för att träda i kraft.
  • Sedan Nafta infördes 1994 har tullarna stegvis avvecklats mellan de tre länderna vilket gjort att många företag byggt sina affärsmodeller på produktion i lågkostnadslandet Mexiko och försäljning i USA och Kanada.
  • Enligt kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's har handeln i området tredubblats sedan Nafta kom till.
  • Källor: Kommerskollegium, Reuters, AFP (TT)