Varje år distribueras ungefär 600 miljarder engångsmuggar världen över. En procent av dem, alltså sex miljarder muggar, står kaféjätten Starbucks för. Muggarna är ett miljöproblem. Oftast är de tillverkade i kartong med ett tunt plasthölje inuti och det tar ungefär tjugo år för en sådan mugg att brytas ner i naturen.

– Ingen är nöjd med de framsteg industrin hittills gjort. Det händer inte tillräckligt snabbt, säger Colleen Chapman, representant för Starbucks i ett pressmeddelande.

Företaget har länge försökt hitta en lösning utan att lyckas. Både 2010 och 2015 har företaget haft som mål att ha helt nedbrytbara eller återanvändbara kaffemuggar – men misslyckats. Därför lovar de nu en belöning på tio miljoner dollar (drygt åtta miljoner euro) till den som uppfinner en funktionsduglig engångsmugg som är snäll mot miljön.

Samtidigt ska företaget för trettonde gången testa att tillverka en mugg med ett innerhölje av växtfiber. Vid tidigare försök har den heta vätskan runnit genom höljet och gjort kartongen blöt.