Det första majblomsmärket såldes i Finland år 1908 för att finansiera Mjölkdroppens, en föregångare till dagens rådgivningar, verksamhet. Det var Greta Klärich som introducerade Majblomman i Finland.

Efter att Mjölkdroppens verksamhet upplöstes tillföll rätten till majblomman Folkhälsan, som i början skötte försäljningen tillsammans med Mannerheims barnskyddsförbund. Samarbetet upphörde 1995.

Majblomsförsäljningen startar den 29 mars och fortsätter fram till medlet av maj. Den traditionella majblomsnålen kostar 2 euro, och majblomspinset 4 euro. Av försäljningspriset får försäljaren får 0,80 euro för varje sålt pins och 0,40 euro för varje såld majblomsnål. Försäljningen sköts huvudsakligen av skolbarn.

I fjol sålde ungefär 3 000 barn runtom i Svenskfinland majblommor.

Folkhälsan köper in majblommorna av Majblommans Riksförbund, vilket betyder att det är samma majblomma som säljs i Finland och Sverige. Årets majblomma är guldgul och svart. Vinnaren i årets designtävling, 12-åriga Elina Hall från Göteborg, inspirerades av en humla när hon planerade sitt bidrag till majblomstävlingen.