Det första majblomsmärket såldes i Finland år 1908 för att finansiera Mjölkdroppens, en föregångare till dagens rådgivningar, verksamhet. Det var Greta Klärich som introducerade Majblomman i Finland.
Efter att Mjölkdroppens verksamhet upplöstes tillföll rätten till majblomman Folkhälsan, som i början skötte försäljningen tillsammans med Mannerheims barnskyddsförbund. Samarbetet upphörde 1995.
Majblomsförsäljningen startar den 29 mars och fortsätter fram till medlet av maj. Den traditionella majblomsnålen kostar 2 euro, och majblomspinset 4 euro. Av försäljningspriset får försäljaren får 0,80 euro för varje sålt pins och 0,40 euro för varje såld majblomsnål. Försäljningen sköts huvudsakligen av skolbarn.
I fjol sålde ungefär 3 000 barn runtom i Svenskfinland majblommor.
Folkhälsan köper in majblommorna av Majblommans Riksförbund, vilket betyder att det är samma majblomma som säljs i Finland och Sverige. Årets majblomma är guldgul och svart. Vinnaren i årets designtävling, 12-åriga Elina Hall från Göteborg, inspirerades av en humla när hon planerade sitt bidrag till majblomstävlingen.
Inrikes
23.3.2018
Majblomman fyller 110 år
I år firar Majblomman 110-årsjubileum i Finland. Årets blomma är inspirerad av en humla.