Tisdagen på bilfabriken Valmet Automotive i Nystad började med en småskalig eldsvåda i ett ventilationsrum på fabrikstaket. Räddningsverket ryckte ut med sju enheter och lyckades släcka den pyrande branden efter att ha rivit upp drygt fem kvadratmeter av fabrikens yttertak. Släckningsarbetet var färdigt före klockan åtta på morgonen.

Jourhavande brandmästare Marko Rostedt från Egentliga Finlands räddningsverk säger att branden antagligen började från en gnista som flugit in mellan takkonstruktionerna. Därifrån hade elden spridit sig till ventilationsrummets väggar.

– I den delen av fabriken finns svetsrobotar, och en gnista har antagligen kommit in genom innertaket och sedan har taket börjat pyra, säger Rostedt.

– Bränder i takkonstruktioner och bjälklag är alltid besvärliga. Konstruktionerna kan variera och det är svårt att avgränsa branden.

Enligt Rostedt stannade Räddningsverkets personal kvar efter släckningsarbetet för att tillsammans med bilfabrikens representanter säkerställa sig om att det inte finns risk för en ny brand.

Rostedt vill inte spekulera kring möjliga brister i fabrikens säkerhet eller kommentera hur det är möjligt att taket till ett utrymme för svetsning kan fatta eld.

– Det får Valmet Automotive själv ta ställning till. Deras personal är på plats och de förhåller sig mycket allvarligt till detta, säger han.

Bilfabrikens kommunikationschef Mikael Mäki säger att branden kom som en överraskning, men betonar att det var frågan om rökbildning snarare än om en rejäl eldsvåda.

– Vi utreder för tillfället hur det här har hänt, men det verkar som att en gnista kommit in till ett ställe som den inte borde kunna komma till, säger Mäki.

– Det verkar som att det inne i taket funnits konstruktioner eller material som kan fatta eld. När man byggt svetsutrymmena har utgångspunkten naturligtvis varit att de inte ska kunna börja brinna.

Enligt Mäki gör fabriken regelbundna riskanalyser som också tar möjligheten till eldsvådor i beaktande. Tisdagsmorgonens brand utgjorde ingen fara för fabrikens personal.

– Det positiva med det här var att ingen människa var i fara och dessutom kunde produktionen fortsätta som normalt, säger Mäki.