"Det finns tecken på att import från utlandet under flera decennier har slitit ner vår egen bilindustri", förklarar handelsminister Wilbur Ross i en kommuniké efter att ha pratat med Trump, rapporterar medier i Washington.

"Handelsdepartementet kommer att genomföra en grundlig, rättvis och öppen utredning om huruvida sådan import försvagar vår ekonomi och kan skada nationell säkerhet".

Säkerhetsregeln som åsyftas kallas avsnitt 232, och användes av Trump för de kontroversiella nya aluminium- och ståltullar som införts gentemot delar av världen och även snart kan komma att omfatta EU.

Utspelet kommer ironiskt nog bara någon dag efter det att Kina – som gått om USA som världens största bilmarknad – gått ut med beskedet att tullen för fordon byggda i andra länder sänks från 25 till 15 procent.

Trump har kritiserat Pekingregimen för handelshinder, men hans fordonsförslag drabbar inte i första hand Kina, utan fordonsjättar i Europa och Japan.

"Snart kommer rejäla nyheter för våra storartade amerikanska bilarbetare", twittrade Trump på onsdagen. "Efter många decennier med att era jobb förlorats till andra länder har ni väntat länge nog!".

Tidigare har han om europeiska länder skrivit att, "de gör det omöjligt för våra bilar (och annat) att säljas där. Stor handelsobalans!".

Trump har under våren infört nya tullar på aluminium och stål, 10 respektive 25 procent. Ett antal viktiga handelspartner har dock fått tillfälliga undantag. För EU:s del avgörs i dagarna om undantaget ska förlängas efter kommande månadsskifte.

Näringslivet är skeptiskt till tullarna. När nyhetsbyrån Reuters frågade 104 ekonomer om metallavgifterna svarade nästan 80 procent att de kommer att skada USA:s ekonomi. Övriga sade att tullarna inte kommer att få någon större effekt. Ingen trodde att följderna blir positiva.