Enligt Bergman har Trump varit tydlig med att han kommer att eskalera konflikten, så branschen var förberedd.

De europeiska tullarna på varor som amerikansk whiskey, motorcyklar och jeans motsvarar en årlig import till EU på cirka 29 miljarder kronor. Tullarna är ett svar på Trumpregeringens nyligen införda tullar på stål- och aluminiumprodukter.

Under fredagen trappade Trump upp konflikten genom att hota med att införa 20-procentiga tullar på bilar från EU som exporteras till USA. Det kommer att slå hårt mot både bilproducenter och kunder, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

– Det är inte helt oväntat att Trump skulle reagera så här. Det kommer inte att gå att lägga över den högre kostnaden för tullar på konsumenterna och det kommer att påverka volymerna negativt, säger han.

I ett uttalande i onsdags skrev handelskommissionär Cecilia Malmström att USA:s "orättfärdiga beslut" om stål- och aluminiumtullar inneburit att EU inte haft något annat val än att införa strafftullarna.

Många bedömare hade räknat med att Trumps regering då skulle trappa upp handelskonflikten med EU ytterligare.

"Med grund i de tullar och handelsbarriärer EU länge har lastat på USA och dess stora bolag och arbetare, om de tullarna och barriärerna inte snart bryter samman och tas bort kommer vi att införa en tull på 20 procent för alla deras bilar som förs in i USA. Bygg dem här!", skriver presidenten på Twitter.

USA:s hot oroar bilbranschen i Europa. På de europeiska börserna föll bland andra de tyska biltillverkarna Daimler, Volkswagen och BMW efter beskedet.

– Sveriges stålexport till USA är 4 miljarder, medan fordonsexporten står för 20 miljarder, så det här är betydligt allvarligare, säger Mattias Bergman.