Den förenklade tjänsten OP Tillgänglig riktar sig till kunder som behöver nättjänster men inte kan använda op.fi eller OP-mobilen.

Tjänsten lämpar sig för kunder som har till exempel begränsad syn och hörsel, nedsatt motorik eller andra funktionsbegränsningar. Den lämpar sig också för äldre kunder och överlag för kunder som vill ha en lättanvänd tjänst.

Tjänsten har tagits fram i samarbete med kunderna.

– I dagens samhälle är det nästan oundvikligt att sköta ärenden på nätet, men det kan vara svårt för flera äldre kunder och för användare med specialbehov. Vi vill underlätta våra kunders vardag och se till att alla våra kunder har likvärdiga möjligheter att sköta bankärenden också digitalt, säger OP-gruppens chefdirektör Timo Ritakallio i ett pressmeddelande.

I det första skedet är det möjligt att sköta dagliga penningaffärer och hantera konton och betalningar via tjänsten. Den fungerar på svenska, finska och engelska.

– Världen digitaliseras allt snabbare, men vi kommer också i fortsättningen att beakta våra kunders olika behov av tjänster. Vi vill erbjuda en utmärkt kundupplevelse både för digitalt infödda och för kunder som inte har lätt för att använda nätet eller som inte är vana vid att använda nätet. Vårt mål är att vara vägvisare för lättanvända tjänster och på så sätt främja våra kunders och vår omvärlds framgång och välfärd. Vi utvecklar som bäst också till exempel röststyrning och andra funktioner som underlättar användningen av våra tjänster, säger Ritakallio.

Det går att använda nättjänsten med tangentbord utan mus och den har optimerats till exempel för synskadades hjälpmedel och skärmläsare.