TT har tidigare rapporterat om bemanningskrisen hos SAS dotterbolag SAS Ireland där personalen klagat på usla anställningsvillkor. Lars Sandahl Sörensen, operativ chef och vice koncernchef, bekräftar att man har brist på kabinpersonal.

– Det är korrekt. Vi har heller inte kunnat rekrytera tillräckligt många piloter, men vi rekryterar för fullt nu. De nya kollegorna utbildas och kommer att vara på plats i september och oktober, men vi kommer inte att kunna möta behoven nu under högsäsong, säger han.

25 SAS-flyg ställdes in under helgen och i veckan ska ytterligare 40 avgångar ställas in. Enligt Sandahl Sörensen ligger man just nu på 97,5 procent vad gäller genomförda flygningar, förra sommaren var siffran 99,2 procent.

– Vi transporterar 100 000 kunder varje dag. I de fall där vi måste ställa in flygningar gör vi allt vi kan för att hitta alternativ. Vi tar det här på stort allvar och försöker leva upp till det stora ansvar vi har gentemot kunderna, säger han.

Varför har ni sålt biljetter utan att ha koll på bemanningen?

– Det visste vi ingenting om då vi sålde biljetterna. Vi hade inte förväntat oss sådan trängsel i luftkorridorerna, vilket lett till försenade flyg och att personalen inte hunnit från ett flyg till ett annat. Vi visste heller inte om att vi skulle ha brist på piloter.

– Sett i backspegeln har vi varit för ambitiösa i vårt utbud av nya destinationer för sommaren.

Vad händer med de kunder vars flyg ställts in?

– Om vi inte kan hitta alternativ får man naturligtvis kompensation. Det är ett intensivt tryck hos vår kundtjänst just nu, men vi kämpar för fullt.