Enkäten som kan besvaras från och med i dag är en del av programmet för utveckling av barn- och familjetjänster. Målet är att värdefull information om invånarnas erfarenheter av servicen ska nå beslutsfattarna och förändringsledarna i landskapet.

Det är speciellt viktigt att utreda invånarnas syn på vad som fungerar bra och på vad som kunde utvecklas. Programmet för utveckling av barn- och familjetjänster är ett av regeringens spetsprojekt och dess målsättning är att förnya barn- och familjetjänsterna. I Österbotten startades programmet i fjol.

– Vårt mål är att skapa enhetliga verksamhetsmodeller för tjänsterna för barn och familjer i Österbotten. I dagsläget ansvarar många aktörer för tjänsterna, och vi vill få de här bitarna att passa ihop ännu bättre ur kundens synvinkel, säger Riku Niemistö, förändringsagent i programmet för utveckling av barn- och familjetjänster.

En av servicehelheterna som håller på att utvecklas är ett familjecenter som samlar många tjänster under samma tak nära kunderna. Resultaten från enkäten ska användas då tjänsterna planeras.

– Enkäten ger invånarna möjlighet att berätta vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vi vill bevara det som är bra. Vi hoppas också att vi hittar lösningar till nuvarande problem, säger Niemistö.

Undersökningen riktar sig till barn, unga, familjer och föräldrar. Det går att delta i enkäten via skolors och daghems elektroniska kommunikationssystem till exempel Wilma och Päikky. Enkäten finns också tillgänglig på hälsocentraler och hos församlingar. Enkäten kan besvaras från och med i dag och är öppen i en månad framåt.

Undersökningen genomförs i samarbete mellan Åbo Akademi, Vasa universitet och Yrkeshögskolan Novia.

Här hittar du enkäten.