Förhandlingarna mellan EU:s miljöministrar har mynnat ut i en kompromiss om 35 procent lägre koldioxidutsläpp från nya personbilar och lätta nyttofordon fram till 2030 jämfört med 2021.

Sveriges miljöminister Karolina Skog (MP) som hade pekat ut en halvering som en lämplig nivå, hade redan fått anpassa sig till EU-kollegernas gemensamma mål på 40 procent.

Även Naturskyddsföreningen anser att utsläppen måste minska snabbare för att möta klimatmålen.

– Vi pratar om att vi egentligen skulle behöva ett förbud mot fossila bränslen, säger Johanna Sandahl.

Tidigare i veckan släppte FN:s klimatpanel en rapport som visade att de globala koldioxidutsläppen måste minskas med 45 procent till 2030 om målet att hejda ökningen vid 1,5 grader ska nås, och i förlängningen nollutsläpp till 2050.

– Jag blir väldigt orolig när reaktionen från EU:s högsta beslutsfattare är att de inte tar den här rapporten på allvar, säger Johanna Sandahl.

Vad betyder beslutet om 35 procent lägre bilutsläpp för nya bilar inom EU i ett större perspektiv?

– Det påverkar mycket. Vi behöver en transformation i alla sammanhang och transportsektorn är förhållandevis enkel jämfört med andra sektorer. Dessutom är EU en stark och ambitiös röst i de här sammanhangen, säger hon

Enligt Jonas Åkerman, som forskar om transporter och hållbar utveckling, står transportsektorn för cirka 30 procent av utsläppen i EU. Därav står person- och lastbilar för den absolut största delen.

– Det är absolut en betydande del, säger Åkerman som gärna hade sett tuffare utsläppsmål. Om de globala miljömålen kommer att uppnås beror enligt honom också på vad som sker inom övriga sektorer.

Inom elproduktions- och bostadssektorn har man nått betydligt längre än transportsektorn. Även inom transportsektorn har man kommit olika långt.

Inom vägsektorn, som är den största utsläppskällan inom transportsektorn, har man kommit hyfsat långt med att införa effektiva styrmedel medan flyg- och sjöfartssektorerna ligger långt efter.

Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden är nöjd med kompromissen.

– Det är fortfarande en högre nivå än vad vi hade velat. 35 procent kommer att bli utmanande. Men fordonsindustrin kommer att jobba för det, säger han.

Det beslutade utsläppsmålet är dock högre än vad aktörerna inom fordonsindustrin propagerat för.

– 30 procent är vad fordonsindustrin har sagt att vi klarar av, säger Bergman och pekar på att det krävs stora omställningar för att uppnå sänkningen.

Att ta fram elbilar är en sak, men det måste även finnas infrastruktur i form av laddstolpar, och ekonomiska styrmedel. Dessutom måste kunderna vara redo, säger han.

Enligt Johanna Sandahl är det nu upp till bevis för politikerna.

– Politiken behöver steppa upp och skapa de ramar som behövs för att vi ska klara de här utmaningarna. Att inte klara klimatmålen leder oss till en katastrof.

Förhandlingarna i EU fortsätter, och beslutet kring utsläppskraven kan fortfarande ändras.

EU och bilutsläppen

  • EU-kommissionen hade föreslagit att koldioxidutsläpp från nya personbilar och lätta skåp- och lastbilar skulle minskas med 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030, jämfört med 2021 års nivå.
  • EU-parlamentet har i sin tur redan röstat igenom en hårdare linje där man vill se 20 procents minskning 2025 och 40 procent år 2030.
  • Miljöministrarnas möte mynnade ut i en kompromiss, 35 procents minskning till 2030.
  • I förslagen ingår även målsättningar om hur stor del av marknaden som inom tidsperioden ska bestå av noll- och lågutsläppsfordon. Dessutom vill man ge olika former av incitament för tillverkning av lättare fordon.
  • Mötesresultatet i Luxemburg innebär att det nu ska hållas kompromissförhandlingar med EU-parlamentet. (TT)

Andel av EU:s totala utsläpp:

  • Fordonsslag Andel i procent
  • Personbilar 15
  • Lastbilar 5
  • Flyg 4
  • Sjöfart 3
  • Transporter totalt 27
  • Källa: European Environmental Agency (TT)