Om inget drastiskt händer i brittisk politik de närmaste dagarna pekar mycket mot att det är tio veckor kvar till en brittisk krasch ut ur EU, utan utträdesavtal.

I snitt höjs tullarna på industrivaror från noll till 4,2 procent när Storbritannien går från att vara ett EU-land till en status som vilket tredje land som helst. För vissa varor, som exempelvis lastbilar, blir tullen plötsligt 22 procent.

I gränstrafiken mellan Storbritannien och EU-länder på kontinenten, som Nederländerna och Frankrike, rapporteras risker för inkörningsproblem. Där passerar varor värda tusentals miljarder kronor per år.

De aktuella länderna gör stora insatser för att ha beredskap att möta den nya situationen.

Brexit utan avtal behöver inte bli någon stor sak för stora företag, som redan gör affärer med länder utanför EU och därför kan regelverket.

För turister i Storbritannien blir effekterna små. Visumkrav avser man på båda sidor undvika. För studenter eller arbetstagare som vill bo i Storbritannien efter brexit tornar dock mer byråkrati och gränshinder upp sig.

För att undvika allvarliga störningar på bland annat finansmarknaden och i flygtrafiken tog EU-kommissionen i december fram en handlingsplan. Den innehåller tillfälliga undantag som ska ge tid att förhandla fram permanenta lösningar på komplicerade frågor om bland annat avtal, licenser och flygrättigheter.

Trafikproblem över eller under Engelska kanalen är en annan uppenbar risk som har debatterats livligt, inte minst i Storbritannien.