Greta Thunberg själv ska dock inte ha fått någon information om hur hennes namn användes.

Grundaren bakom "We Don't Have Time", Ingmar Rentzhog, knöt Greta Thunberg till sitt företag i november genom att göra henne adjungerad i en stiftelse. Dessförinnan hade företaget publicerat bilder och ett filmklipp på Greta Thunberg i sina sociala medier-kanaler.

I prospektet till nyemissionen nämns Greta Thunbergs namn elva gånger och We don't have time hävdar också att det var företaget som upptäckte den 16-åriga klimataktivisten, skriver Svenska Dagbladet.

När SvD frågar Ingmar Rentzhog varför man valde att knyta Thunberg till aktiebolaget säger han att det hade att göra med att företaget ville ha personer som brinner för klimatfrågan med i styrelsen.

Men Greta Thunberg själv har inte fått någon information om att hennes namn använts i syfte att locka investerare, hävdar hennes pappa Svante Thunberg.

– Nej, det har vi inte fått någon information om. Inte Greta heller. Det är olyckligt om hon använts kommersiellt. Men hon har inte vetat något om det här. Ingen av oss har vetat detta, säger han till SvD.

We don't have time startades 2017 med målet att bli ”världens största sociala nätverk för klimataktion”. Företagets främsta inkomstkälla är försäljning av digitala annonser.

Greta Thunberg hoppade nyligen av sitt styrelseuppdrag i företaget.