Många som kontaktat Yle de senaste veckorna säger att man inte orkar göra någon anmälan eller inte vet hur en anmälan ska göras då man uppdagar brister i äldreomsorgen, skriver Yle på sin nätsida på lördagen.

Det finns även många som säger att de försökt diskutera brister med vårdbolagen, kommunerna och övervakningsmyndigheterna men som upplever att de inte blir hörda. Det är också vanligt att man inte vågar tala öppet om problem under sitt eget namn, skriver Yle.

Läget ser nu ut att förändras. Enligt Yle har tillstånds- och tillsynsverket Valvira på tre veckor fått in över hundra nya anmälningar om brister. Det kan jämföras med att myndigheten i genomsnitt får in 400 anmälningar under ett år. Efter de uppmärksammade fallen tidigare i år då Valvira avbröt verksamheten vid ett vårdhem i Kristinestad och ett i Alavo har dock anmälningarna strömmat in.

– Det handlar inte om att man fått mat som smakar illa, anmälningarna handlar om allvarliga missförhållanden, säger överinspektör Elina Uusitalo vid Valvira till Yle.

De flesta anmälningar som nu kommer in gäller problem i privata vårdbolag inom äldreomsorgen, säger gruppchef Eine Heikkinen vid Valvira till Yle.