– Det är busschauffören, säger Anders Palm, räddningsledare vid räddningstjänsten, vid platsen.

TT: Fanns det några andra ombord på bussen?

– Nej, det fanns inga passagerare ombord, säger Anders Palm.

Bussvraket, utanför infarten till Klaratunneln, är helt utbrunnet och enligt Palm är det möjligt att någon form av gastub i bussens utrustning kan ha orsakat branden.

– En gissning är att bussen har haft gasbehållare på taket som har stött i på något sätt – för det är en gasbuss. Det är en av teorierna vi har initialt, säger Carina Skagerlind vid polisen.

SL: Tog fel väg

En bit från tunnelmynningen stod poliser med gasmask och hindrade människor från att komma nära platsen. Kraftig rök steg upp från resterna av bussen medan ett antal brandmän rörde sig i närheten.

Händelsen betraktas som en trafikolycka.

Enligt SL var bussen på väg från Fredriksdalsdepån i södra Stockholm och skulle till Norrtull för att sättas in i linjetrafik.

– Föraren väljer då att av för oss oklar anledning ta en annan rutt än den instruerade och det är därför han kör in i den barriär som ska hindra för höga fordon från att köra in i tunneln, säger Henrik Palmér, presskontakt vid SL, till TT.

Palmér säger att han inte säkert vet om det var en explosion i samband med att branden började.

Har hänt tidigare

Trafiken på närbelägna Centralbron var helt avstängd efter olyckan.

I maj 2013 körde en buss fast i Klaratunneln nästan exakt vid samma plats och de biogastuber som fanns på bussens tak föll av, varav en började läcka gas. Innan tuben var tom bedömdes explosionsrisken vara alltför stor för att bärgningsarbetet skulle kunna påbörjas och trafikstörningarna blev mycket stora.

Också då hade chauffören tagit en väg som inte var tillåten eftersom bussen var för hög.

En natt i december samma år inträffade sedan en liknande olycka där några av gastuberna började läcka och tunneln spärrades av.