Minst 2000 blågula supportrar väntas se Sveriges gruppfinal mot USA i Le Havre på torsdagskvällen. Matchen är slutsåld sedan länge vilket innebär runt 25 000 åskådare på läktaren.

Det är svårt att dra några slutsatser om huruvida det blir nytt publikrekord för damernas VM, men det är tydligt hur spelarna upplever turneringen – VM i Frankrike är större än alla tidigare VM för damer.

– Det har varit betydligt mer folk än tidigare. På vår första match var det väldigt mycket folk (15 875). Nu senast var det lite färre (9 354), men vi hade väldigt många svenska fans på plats vilket var otroligt roligt. Och nu blir det slutsålt och vi får känna på det. Det kommer att bli jätteroligt, säger svenska anfallaren Fridolina Rolfö.

Amerikanskorna har redan fått känna på att spela inför en jättepublik, drygt 45 000 såg deras match mot Chile i Paris.

– Det var häftigt att få komma från Reims till Paris och se hur mycket engagemang det finns kring det här mästerskapet. Man kan verkligen känna energin och intresset för VM, det betyder jättemycket för damfotbollen, säger USA:s mittback Abby Dahlkemper.

Tittarrekord för tv slås på löpande band. Frankrikes öppningsmatch sågs av över tio miljoner tv-tittare vilket var rekord för en damfotbollsmatch i landet. Och även i England slogs rekord när över sex miljoner såg matchen mot Skottland.

I Sverige var det drygt en miljon som knäppte på tv:n och såg premiärmatchen mot Chile. Något av en revansch mot de som säger att det inte finns något intresse för damfotboll, menar anfallaren Olivia Schough.

– Det här är ett stort steg för damfotbollen, säger hon,

– Det är fantastiskt att höra att det är folk om tittar, och det känns liksom självklart på något sätt. Alla runt om i min umgängeskrets tittar, det är väldigt poppis och man ser det på sociala medier också, så nog finns det intresse.

Flera av spelarna nämner att det mediala intresset är klart större än tidigare. Inte bara för Sverige utan för andra länder. Enligt svenska SVT är dubbelt så många journalister ackrediterade till årets mästerskap än till det som gick i Kanada för fyra år sedan.

Men också allt runt omkring är på en annan nivå. Spelarna har större stjärnstatus.

– Det är det största mästerskapet jag har varit med om, och det känner man i allt runt omkring, med media, publik och hur man får bo. Att man får bo på sådana här fina hotell, hela den biten känns ju väldigt maffig och rolig att få vara med om, säger svenska backen Magdalena Eriksson under en pressträff på landslagets femstjärniga hotell i Deauville utanför Le Havre.

– Det är kul att det känns lite lyxigt, det är man inte alltid van vid som damfotbollsspelare. Det är en helhet, det har varit otroligt bra träningsplaner, bra mat och fina hotell. Allt bidrar ju till att man känner sig som ett proffs och jag tycker ändå att sådant spelar in. Speciellt bra träningsplaner.

Publiksiffror i VM

  • De fem högsta publiksiffrorna under VM i Frankrike fram till den 18 juni:
  • USA – Chile: 45 594
  • Frankrike – Sydkorea: 45 261
  • Frankrike – Norge: 34 872
  • Nigeria – Frankrike: 28 267
  • Argentina – Japan: 25 055
  • De fem lägsta:
  • Sverige – Thailand: 9 354
  • Nya Zeeland – Nederländerna: 10 654
  • Kanada – Kamerun: 10 710
  • Norge – Nigeria: 11 058
  • Nigeria – Sydkorea: 11 252