Nyheten har fått aktien att rusa drygt 40 procent.

Kappahls senaste kvartalsrapport visade ett kraftigt resultattapp och sjunkande försäljning. Det efter att klädkedjan tidigare gått ut med ett sparpaket som bland annat innebär bantad personalstyrka och stängning av 20 butiker som inte når lönsamhet – vilket de hoppas ska stärka bolaget med 100 miljoner kronor.

Nu vill ägarfamiljen Andersson genom bolaget Mellby Gård köpa ut Kappahl från börsen.

– Det är en utmanad bransch och kommer vara även framöver. Men vi ser mycket positivt inom Kappahl under den nya ledningen, till exempel ökad barnklädesaffär där varumärket Newbie ingår och en egen e-handel som är under uppbyggnad. På lång sikt tror vi mer på bolaget än vad marknaden gör, säger vd:n Johan Andersson till TT.

Fakta: Om budet på Kappahl

  • Investeringsbolaget Mellby Gård har varit delägare i Kappahl sedan 2011 och har gradvis ökat sitt ägande. I dagsläget äger de 29,6 procent av aktierna i bolaget.
  • Det gör Mellby gård till den största ägaren i klädkedjan. Budet som företaget nu lagt fram innebär en premie på 43 procent i förhållande till stängningskursen den 26 april, och landar på 20 kronor per aktie till övriga ägare. Det innebär att Kappahl som helhet värderas till drygt 1,5 miljarder kronor.
  • Budet kommer inte att höjas – och det blir inte heller fråga om att dra tillbaka erbjudandet, även om ett konkurrerande högre erbjudande från en annan budgivare skulle dyka upp, enligt pressmeddelandet där bolaget presenterade erbjudandet.
  • Erbjudandet uppgår totalt sett till 1,082 miljarder kronor, och affären skulle finansieras med egna medel och krediter.
  • Acceptfristen för budet väntas pågå mellan den 23 augusti till den 20 september.
  • Källa: Mellby Gård (TT)
 

Kappahl lämpar sig däremot bättre som onoterat bolag, anser Johan Andersson.

– Båda ägarformerna har sina för- och nackdelar, men när du har företag som måste göra tuffa beslut och är i en utmanad bransch är det skönt att slippa kvartalsekonomin och det kortsiktiga perspektivet.

Storlek spelar roll

I Mellby Gård-portföljen finns klädkedjorna Flash och Dea Axelssons, båda stora inom dammode. Där ser bolaget en chans till samordningsvinster.

– Vi har inga detaljerade synergiplaner, men vi vet att storlek har betydelse i den här branschen. Ju större du är, desto bättre kan du bli på inköp, e-handel och vassare i hyresförhandlingar.

Skulle affären gå igenom har man som avsikt att fullfölja styrelsens ursprungliga planer, bland annat det sparpaket som tidigare aviserats. Men målet är också att växa.

– Vi har egentligen ingen avvikande agenda från det bolaget har aviserat och jag känner stor trygghet i den ledning som finns i Kappahl i dag. Men när man kommer ur den här jobbiga perioden handlar det om att blicka framåt.

Johan Andersson ser stora möjligheter i Kappahls e-handel där en stor del kunder använder sig av tjänsten att kunna hämta e-handelsvaror i butik, så kallad "click and collect".

– Det skapar fördelar med mindre returer och mer försäljning, det bör man satsa ytterligare på. Dessutom är varumärket Newbie starkt och expanderar utanför Kappahls kärnmarknader. Det finns säkert möjlighet att även utveckla andra varumärken framöver.

Marknaden positiv

Kappahl har utsett en oberoende budkommitté som nu ska utvärdera erbjudandet. Än är det för tidigt att bedöma hur troligt det är att Kappahl skulle acceptera budet, mycket beroende på hur de övriga ägarna agerar men marknaden verkar förbereda sig på att affären går i lås, att döma av börsreaktionen.

Nyligen köptes kosmetikabolaget Oriflame ut från börsen av huvudägaren familjen af Jochnick genom bolaget Walnut Bidco. Johanna Kull, sparekonom på Avanza, ser många likhetstecken i den affären och budet på Kappahl.

– Båda är bolag som har pressats ordentligt av konsumenternas ändrade köpbeteenden och påverkas negativt av den stora omställningen som skett inom branschen under de senaste åren, med pressad lönsamhet som tryckt ner aktierna.

Tuff uppgift

Men att vända Kappahls lönsamhet blir ingen lätt uppgift.

– Det är en bransch under förändring med sylvass konkurrens. Det kommer krävas hårt arbete, och sannolikt en hel del investeringar i de digitala kanalerna, säger Johanna Kull.

Fysiska butiker tror Johan Andersson har en plats även i framtiden.

– Jag tror inte på domedagsteorin om butiksdöd, säger Johan Andersson.