I tre år har franska Spiders jobbat på "Greedfall". Inspirationen kommer från 1600-talets utforskarlust, när – ur ett europeiskt perspektiv – nya världar upptäcktes.

– Vi har läst många böcker om utforskare på 1600-talet som åkte till nya länder, och fann nya djur och växter. Det var en tid som präglades av allt det nya som upptäcktes långt borta, säger spelets regissör Claire Léger.

Tidsepokens inspiration märks i kläder och utrustning, men också tematiskt, exempelvis kring kolonialism.

Claire Léger, regissör vid franska Spiders som utvecklat

– Det finns så klart en del likheter med europeisk kolonialism, men det är inte huvudtemat, säger Léger.

Många val

Lika mycket som världen påminner om 1600-talet, så skiljer den sig åt från verkligheten. "Greedfall" är nämligen främst fantasy, med monster, mystik och magi. Den gamla världen har drabbats av en sjukdom, och botemedlet tros finnas på ön Teer Fradee. Där har den gamla världens tre rivaliserande länder slagit upp sina pålar. Med i leken finns också legoknektar och sjöfarare, liksom ursprungsbefolkningen. Folket har inspirerats av keltiska galler och aboriginer, har en nära relation till naturen och ett eget språk som Spiders tagit in en lingvist för att skapa.

– Det finns fler än 70 olika slut, med båda stora och små skillnader, säger Claire Léger.

Många val

Huvudpersonen De Sardes reser som en sorts diplomat till ön med det ultimata målet är att hitta botemedlet.

– Vi ville ge spelaren känslan av en person som kommer till ett nytt territorium, som folk gjorde på 1600-talet när de kom till nya platser, säger Léger.

Spelaren reser till ön Teer Fradee, där allehanda varelser väntar. Fiender bekämpas i realtid, med möjligheten att när som helst ta en taktisk paus för att välja olika förmågor, föremål och magier. Pressbild.

"Greedfall" är ett spel som tar valbarhet på allvar. Poäng som samlas kan användas till att lära sig nya färdigheter, attribut och talanger. De sistnämnda är intressanta, då de dels handlar om sociala aspekter, som diplomati och intuition, men även möjligheten att dyrka upp dörrar och förstöra väggar.

TT: Vad har varit svårast under utvecklingen?

– Det här är Spiders hittills största spel, men vi är ingen stor studio, utan omkring 40 personer. Att göra ett så stort och komplext spel med fler än 80 uppdrag som alla fungerar tillsammans har varit utmanande med en så pass liten grupp, säger hon.

"Greedfall" kan spelas på Playstation 4, Xbox One och pc.