|

Ny störtbåge delar F1-världen

NyhetsbildZoom
Valtteri Bottas i sin Mercedes, utrustad med den flipflop-liknande störtbågen, halo kallad, under försäsongstesterna i Barcelona i början av mars. Foto: Francisco Seco/AP/TT
Några tycker att den är ful, andra att den tar bort tjusningen, faran, med formel 1. Den nya störtbågen, kallad halo, delar F1-världen. – Jag tycker bara att det är fantastiskt att säkerheten utvecklas, säger Nina Kennedy, dotter till racinglegendaren Ronnie Peterson.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Kennedy är ett av Viasats nytillskott i kanalens formel 1-sändningar. Ett annat är racingföraren Björn Wirdheim. Och han är, till skillnad mot Kennedy, väldigt tveksam till halon.

– Jag vet exakt varför man har infört den. Men min åsikt är att det alltid ska vara lite farligt att sitta i en racerbil, för det är tjusningen med det hela. Man får inte ta bort den här faktorn som kräver mod för att vara snabb i vissa situationer, säger Björn Wirdheim.

Är fara ett självändamål?

– Ja, till en viss del. Det måste finnas en viss risk med att köra racerbil. Annars kan vem som helst göra det. Sedan dödsolyckorna med (Roland) Ratzenberg och (Ayrton) Senna 1994 har man gjort enorma framsteg när det kommer till förarsäkerhet, men det får inte bli för mycket.

Den nya störtbågen, som sitter som ett skydd över cockpit, har införts efter flera olyckor där förare har omkommit efter att ha fått flygande föremål i huvudet.

Kritiken mot halon har bland annat gällt att den förstör formel 1-bilarnas utseende. Mercedes stallchef Toto Wolff sade exempelvis häromdagen att han skulle såga bort halon med en motorsåg om han bara fick chansen, men mötte snabbt motstånd från Internationella bilsportförbundets ordförande Jean Todt som kallade Wolffs uttalande för "barnsligt".

– Förra året hade vi 42 dödsolyckor inom motorsporten. Det är oacceptabelt. Det är mänskligt att vara emot förändring, men så fort vi efter noggranna tester vet att en förändring gör gott, så ska vi implementera den, sade Jean Todt enligt The Guardian.

Nina Kennedys pappa Ronnie Peterson dog efter en krasch på Monzabanan 1978, när hon var två år gammal. På 70-talet var olyckorna många, liksom dödsfallen. Hon tycker varken att utseende eller fara ska få gå före förarnas säkerhet.

– Jag förstår att det finns en tjusning i att ge sig in i någonting farligt, och det var väl det som gjorde att så många tittade på 70-talet, att det faktiskt kunde hända hemska saker. Men jag är ändå för säkerhet före allt, säger Nina Kennedy.

Hon får stöd av en av dem som faktiskt vet hur det är att köra med skyddet: formel 1-föraren Marcus Ericsson.

– Det har varit väldigt mycket debatt om det här och många olika åsikter. Jag tycker väl så här: De senaste åren har vi sett en del dödsolyckor efter att folk har fått saker i huvudet. Och om det här nya systemet kan rädda ett liv så är det värt allt. Så ser jag på det, säger han.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Nyhetsbild
Sport

Utvisningarna stod Muik dyrt

ISHOCKEY Muik Hockey blev utan poäng i hemmahallen i helgen. Spelarna höll nästan jämna steg med D-Kiekko i två perioder, men i slutändan stod utvisningarna laget dyrt. Nykarlebylaget förlorade med 1–5 (1–1, 0–1, 0–3)

Nyhetsbild
Inrikes

Polisen ber om ursäkt efter att fel familj fick dödsbud

Under natten till lördag dog en man i polishäktet i Lahtis. Under söndagskvällen bad Polisinrättningen i Tavastland om ursäkt efter att ha informerat fel familj om mannen död.

Nyhetsbild
Lokalt

Vasa sjukvårdsdistrikt reser till Australien för 15 600 euro

VASA I oktober åker fyra representanter för Vasa sjukvårdsdistrikt till Australien för att delta i en kongress. Totalt kostar resan drygt 15 000 euro.

Nyhetsbild
Sport

GBK fick sin revansch - slog KuFu med 3-1

Fotboll Fjärde gången gillt. GBK lyckades äntligen besegra Kuopiolaget KuFu-98.

Mest läst senaste veckan