– Dagligvaruhandelns egna varumärken, till exempel Rainbow och Pirkka, har växt år från år i Finland. Redan ett par månader efter att en ny produkt från ett livsmedelsföretag kommit ut på marknaden, hittar man billigare kopior med handelns egna märken i butiksdiskarna, säger Mats Nylund i ett pressmeddelande.

Utvecklingskostnaden för nya produkter är hög, men det är just livsmedelsförädlarnas nya innovationer som ger företagen högre lönsamhet och därmed även bättre betalningsförmåga till jordbrukarna. Nylund vill se ett starkare skydd för varumärken och produkter som livsmedelsförädlare utvecklar.

– Om ett stort bilmärke efter flera års utvecklingsarbete kommer ut med en ny bilmodell, skulle det aldrig komma på fråga att ett konkurrerande företag börjar sälja en licenstillverkad kopia under eget varumärke tre månader senare. Den osunda utvecklingen där handeln drar nytta av livsmedelsindustrins utvecklingsarbete, måste utan dröjsmål begränsas i lag, kräver Nylund i pressmeddelandet.