Enligt Trafikverket uppfyller en klar majoritet, närmare bestämt 93 av 94, av Finlands största och mest trafikerade betongbroar hållfasthetskraven. Slutsatsen baserar sig på en undersökning som Trafikverket gjort sommaren 2017.

Undersökningen omfattade 62 landsvägsbroar och 32 järnvägsbroar i Finland, och endast en underfartsbro vid vägen Kuivajoentie i Ijo visade sig ha brister i hållfastheten. Bristerna i underfartsbrons hållfasthet är ändå inte så allvarliga att bron skulle utgöra någon säkerhetsrisk, bedömer Trafikverket.

– Vi kommer ändå att göra en noggrannare utredning om den nedsatta bärigheten, säger enhetschef Minna Torkkeli i Trafikverkets pressmeddelande.

Underfartsbron i Ijo är planerad för en axellast på 35 ton men för tillfället är den största tillåtna axellasten för järnvägstrafik på bron 22,5 ton. Bron är byggd år 2016.

I sin undersökning har Trafikverket mätt både hållfastheten för broarna och betongens lufthalt. Slutsatsen är att en förhöjd lufthalt leder till nedsatt hållfasthet.

– Förhöjda lufthalter förekom i flera broar. Hållfasthetsmarginalerna i broarna med hög lufthalt har emellertid varit så stora att hållfastheten ändå uppfyller kravet, med undantag av denna ena bro, säger Torkkeli.