– Unga lär sig i dag på annat sätt ­eftersom de fått så många intryck från teve och dator. De är vana med att göra flera saker på en gång och de lär sig ofta bäst genom ämnesöverskridande metoder, säger Karl Ögland, stöd- och resurslärare vid Prakticum i Helsingfors. Datorspelet Minecraft, där man bygger virtuella miljöer, har visat sig vara ett bra redskap för matematik samt för studerande med inlärningssvårigheter. Ögland berättar om en studerande som gick om matematikkursen, med Minecraft som redskap. – Varje fredag i sex veckor hade han två timmar matte med mig. Han räknade hela tiden och ville ogärna gå ut efter de två timmarna. Studeranden gillade egentligen inte själva spelet men tyckte metoden var bra, säger Ögland. Minecraft är inte rätt verktyg för alla, för de som är bra i matte kan få sämre resultat med spelmetoden. Undervisning i en spelmiljö är att möta de unga i en trygg miljö, säger Ögland. – I en sal kan de krympa ihop då de får en fråga. I Minecraft gör det ­inget om man gör bort sig. Ögland har själv haft konkret nytta av spel. Han fick ”urdåliga” betyg i gymnasiet och gick om ett år. Det var först efteråt han lärde sig engelska, genom datorspel som Dark Age of Camelot, med ordboken i handen. 1984 började Ögland spela på Commodore 64. Han flyttade från Sverige till Finland som en följd av sin hobby. – Jag kom hit tack vare World of Warcraft. Det var så jag träffade min blivande fru. Öglands sjuåriga dotter lärde sig engelska genom engelskspråkiga Wonder Quest-filmer, som baserar sig på Minecraft. Miljön kan utforskas på egen hand, vilket dottern också gjorde. – Hon förstod inte språket, men handlingen. En dag började hon plötsligt prata engelska med mig. Prakticum har en egen Minecraft-version där man inte själv kan bygga upp miljöer. I stället får de studerande lära sig programmera robotar för att sköta jobbet. – Många som spelat Minecraft i flera år är trötta på upplägget, men det här känns nytt för dem. Prakticum är en av de skolor som nu deltar i en studie där man undersöker effekterna av Minecraft i undervisningen. I åtta veckors tid följer man med två studerandegrupper, där den ena undervisas med traditionella metoder, den andra gruppen också med spelpedagogik. – Det handlar om både resultat och attityd. Någon blir kanske inte bättre i matte, men viljan att lära sig stärks.