|

Förväntningar blev uppfyllda

Violinisten Hugo Ticciati har en stark passion för kammarmusik och brukar uppträda både på festivaler och i konsertsalar runtom i Europa och fjärran östern. Zoom
Foto: Jannike Back

Violinisten Hugo Ticciati har en stark passion för kammarmusik och brukar uppträda både på festivaler och i konsertsalar runtom i Europa och fjärran östern.

Ordet, mognaden och meningen med dynamiska övertoner. Ruskfestivalens öppningskonsert var något utöver det vanliga.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

I begynnelsen fanns Ordet. Så inleddes Ruskfestivalens öppningskonsert på onsdagen. I Cecilia Damströms melodrama Ordet fängslade Christoffer Sundqvist med flöjtliknande pianissimon på klarinett, ackompanjerad av en följsam stråkkvintett.

Verkets reciterade delar består av bibeltexter som bearbetats genom att bryta om ordföljd och betoningar, vilket skapar en fragmentarisk upplevelse som knyts ihop av instrumentala intermezzon med ganska enkla strukturer.

Zoom

Daniel Rowland, Kreeta-Maria Kentala och Riitta Liisa Ristiluoma var del av en Ruskkonsert som var något utöver det vanliga. Foto: Jannike Back


Den första delen innehåller en uppåtgående durskala, och mot slutet hörs en motsvarande nedåtgående mollskala från klarinettstämman. Då omvandlas också textfragmenten till hela meningar. Jag förstår idén.

Stycket har vackra avsnitt, men jag upplever verket som lite ojämnt, mest för att det känns som om texten skulle behöva en sångmelodi för att lyfta riktigt.
Annons

"Konserten innehöll två absoluta höjdpunkter: verken av Schreker och Ligeti & Lubbe."
Camilla Cederholm

Kvällens andra gästkompositör Sauli Zinovjev presenterade genom sin Pianokvartett ”Chasse-Neige” rofyllda statiska stråkklanger i Pendereckistil. De lugna avsnitten kontrasterades med rytmisk aktivitet för att småningom avrundas med ett långsamt diminuendo. Zinovjevs verk kändes mognare än Damströms, men de två verken behöver ju inte jämföras med varandra.


Zoom

Hervé Joulain och festivalens konstnärliga ledare Christoffer Sundqvist. Foto: Jannike Back


Konserten innehöll två absoluta höjdpunkter: verken av Schreker och Ligeti & Lubbe. I Franz Schrekers Der Wind fylldes salen av ett vackert impressionistiskt ljudlandskap där musiken förstärkte orden i efterdyningarna av den inledande recitationen. Här fick orden en djupare mening genom musiken. Den lyhörda, dynamiska variationen hos musikerna gjorde lyssnaren uppmärksam på tonfallet och samstämmigheten. Hervé Joulains stilsäkra valthorn lyfte stämningen ytterligare.

Allra mest hade jag sett fram emot strupsångaren och altviolinisten Gareth Lubbes Ubuntu, en bearbetning han gjort av Ligetis sonat för soloviola. Jag blev inte besviken. Lubbes fascinerande övertonssång inleddes med en heltonsskala ovanpå den djupa grundtonen. Frekvensernas koncentrerade komplexitet drabbade lyssnaren på ett djupt och primitivt vis.


Zoom

Rusk inleddes med konserten "It started with a word". Foto: Jannike Back


Människoröstens versatilitet går inte att fullständigt efterapa på andra musikinstrument, och Lubbe gjorde i sitt framträdande en mycket noggrann jämförelse av violans flagioletter mot stämbandens dito. Violans dubbelgrepp med närliggande frekvenser var skickliga, men strupsången blev ändå den klara vinnaren i den klangmässiga duellen.

Klangfältsgeniet Ligeti hade nog uppskattat den här versionen. Lördagens workshop i strupsång är en unik chans att uppleva övertonssång live, och jag hoppas att tillfället samlar många deltagare.

Zoom

Holländska Niek de Groot har sedan 2006 ägnat sig helt åt kammarmusik och solistframträdanden. Foto: Jannike Back


Konserten avrundades med en klassiker: Brahms pianokvintett i F-moll op. 34. Efter de experimentella verken under kvällen kändes pianokvintetten stabil, trygg och mogen. Av alla kompositörerna talade Brahms tydligast, i hela meningar där orden är samstämmiga och harmoni råder. Inga dissonanser, lämplig mängd luft i fraserna och en dynamisk klangbild där musikerna på ett moget sätt hade utrymme att argumentera i den instrumentala diskussionen.

Ålder ger mognad. Orden ger mening. Ruskfestivalen ger också den här gången sina besökare något utöver det vanliga.

It started with a word

  • Ruskfestivalens öppningskonsert
  • 22.11 i Schaumansalen, Jakobstad
  • Damström, Schreker, Zinovjev, Lubbe, Ligeti, Brahms

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan