Av 103 nominerade teatrar var det endast 62 som uppfyllde priskriterierna: Förutom att minst hälften av pjäserna ska vara skrivna av kvinnliga dramatiker, måste teatrarna ha producerat minst tre produktioner på sin största scen och också ha satt upp pjäser skrivna av män under spelåret 2017-2018.

The International Centre for Women Playwrights publicerar listan över dem som får 50/50 Applause Awards. De övriga prisbelönta teatrarna finns i Australien, Kanada, Skottland, Singapore, Sydafrika, USA och Wales.

– Vi är glada att se att det finns teatrar som år efter år erbjuder möjligheter för kvinnliga pjäsförfattare, säger Patricia L. Morin, viceordförande för 50/50 Applause Awards.

– Samtidigt kommer via att fortsätta se att kvinnliga dramatiker på många håll diskrimineras ekonomiskt – de spelas på mindre scener, får färre framträdanden och lägre ersättningar – och att de manliga rösterna fortfarande är de som gynnas. Detta ifall inte flera teatrar stöder jämlikheten och kommer upp i samma nivå som årets vinnare.

Under spelåret 2017–2018 producerade Wasa Teater följande pjäser på sin stora scen: "Ingvar! – en musikalisk möbelsaga" (Klas Abrahamsson och Erik Gedeon), "Den första dagen" (Anna Krogerus) och "Pelle Svanslös" (Gösta Knutsson, Anneli Mäkelä, Wava Stürmer).

– Det gläder mig att Wasa Teater utmärker sig i det här sammanhanget eftersom det är en medveten strategi att arbeta för mångfald – på alla plan – gällande pjäser, anställningar, marknadsföring med mera. Dessutom hör vi till de få teatrar i Finland som har en jämn fördelning mellan manliga och kvinnliga regissörer, säger Åsa Salvesen, chef på Wasa Teater.

– Var har en pjäs har sitt ursprung? Vilka personer ska arbeta fram den och vem riktar den sig till? Cementerar materialet rådande uppfattningar eller visar det på något nytt? De här är frågor som det är viktigt att ställa när valet av repertoar görs.