Tomas Eneroth har bjudit in EU:s övriga transportministrar till ett toppmöte i Göteborg med start på måndag och på dagordningen står uppkopplade och självkörande bilar. Ämnet är ständigt aktuellt eftersom biltillverkarna nästan veckovis lanserar nya tidtabeller när deras teknik är klart för lansering. Bland de senaste fanns Volvo Cars som nyligen slog fast att 2025 ska hälften av produktionen bestå av elbilar och en tredjedel vara helt självkörande.

För politikernas del handlar det om att ta fram ett gemensamt regelverk för EU.

– Vi arbetar skyndsamt för att hålla jämna steg med industrin så att vi inte hamnar efter och hämmar konkurrenskraften för den europeiska fordonsindustrin. Dessutom tror vi att det kan leda till klara förbättringar av trafiksäkerheten, säger Tomas Eneroth.

Han hävdar att Sverige ligger i framkant, inte minst med tanke på vårens statliga utredning om självkörande fordon, som nu är ute på remiss. Den föreslog bland annat ett snabbt införande av tester och nödvändiga lagändringar.

Men frågorna det gäller är mer komplexa än bara regler för självkörande bilar. Det handlar också om datan som produceras av alla uppkopplade bilar. Vem ska äga den – tillverkaren eller bilägaren?

– Där kommer andra aspekter av regelverket in som handlar om integritet, datasäkerhet och upphovsrätt. Det blir en utmaning, men det är viktigt att Europa klara detta. I dessa tider av nationalism och protektionism är det än viktigare med internationella spelregler.