När en älg gick genom isen i Munkfors i februari fick räddningstjänsten rycka ut. Det hela fick ett lyckligt slut och den medtagna älgen drogs upp på land av muntra brandmän. Klippet, som postades av räddningstjänsten i Karlstadsregionen, har setts över 4,4 miljoner gånger och är det Facebookinlägg som engagerat mest 2018, enligt den ideella organisationen Medieakademin.

Och det är faktiskt inte den enda älgräddningen som kvalar in på årets topplista. En älg som räddas ur djup snö av några skoteråkare hamnar på plats fem.

Det inlägg som engagerat svenskarna näst mest kommer från polisen i Örebro län. I inlägget kritiseras personer som filmade och var i vägen för räddningstjänsten vid en tragisk drunkningsolycka i somras.

Faktum är att myndigheter återfinns på tre av tio platser. Kanske säger det något om svenskarnas förändrade beteende på nätet.

– Jag tolkar det som att det blir viktigare för oss med verifierad information som vi kan dela vidare. Snarare än att det är en tidning som tar citat från polisen så får vi det från källan själv, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.

Det tredje mest engagerande inlägget i år gjordes av Kristin Kaspersen och är en hyllning till hennes bortgångna mamma Lill-Babs.

"Vår älskade mamma, syster, mormor, gammelmormor, faster och moster har nu somnat in lugnt och stilla efter en kort tids sjukdom. Hennes hjärta har slagit många sköna slag för publiken, familjen, kollegorna och vännerna men nu får det vila.", skrev Kaspersen.

Inlägget har över 40 000 kommentarer. Kanske inte så konstigt med tanke på att Barbro Lill-Babs Svensson var en av Sveriges mest folkkära artister. Ett inlägg från hennes andra dotter, Malin Berghagen, hamnar på tionde plats på listan.

Enligt Emanuel Karlsten kan det tolkas som en följd av en annan trend – 60-åringarnas intåg på Facebook.

– När svenskarna och internet gjorde sin undersökning och frågade vilka som skriver och delar egna inlägg så var den största åldersgruppen 60 år. Det är tydligt att det är de äldre som har tagit över Facebook. Det kan man se inte minst på att två Lill-Babsinlägg är med (på listan), säger Emanuel Karlsten.

På fjärde plats kommer Swedish human rights projects Facebooksida "Vi har inte plats för rasism". Ett inlägg till stöd för landslagspelaren Jimmy Durmaz spreds över 100 000 gånger.