Docent i teologi Patrik Hagman: "Den stora frågan är hur vi ska se på Bibeln"

NyhetsbildZoom
Konservativas fördömande av homosexualitet har troligen andra förklaringar än trosuppfattning, anser Patrik Hagman som utbildar präster vid Åbo Akademi. Foto: Arkiv/Mikael Nybacka
Prästernas uttalanden om homosexualitet kan inte reduceras till en fråga om hyfs och pli, anser docenten i teologi Patrik Hagman. Frågan är om det ens handlar om tro.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Debatten kring de två Kristinestadsprästernas uttalanden om homosexualitet upprör även universitetsläraren Patrik Hagman. Han undervisar bland andra blivande präster i ämnet praktisk teologi.

Flera saker stör honom.

Dels anser han att särskilt den insändare som kaplanen Markus Engström hade i Syd-Österbotten (15.1) innehåller "grovt förenklande och nedsättande uttryck".

Men nästan lika upprörd är han över hur andra representanter för kyrkan, bland dem biskopskandidaterna, hanterat frågan.

– De reducerar frågan till att handla om hyfs och pli. Ur teologiskt och kyrkligt perspektiv är det en mycket allvarligare fråga. Det handlar om hur man ska se på Bibeln, säger Hagman.

Det allvarliga är argumentet att man "följer Bibeln" i synen på exempelvis homosexualitet – ett argument som helt enkelt inte håller sträck, enligt Hagman.

– Anser man att homosexualitet ska fördömas för att det står i Bibeln, måste man också tala för barnaga, att kvinnor ska vara tysta i församlingen och att vi ska arbeta för slaveri. Ska man ha en helt bibeltrogen syn så kan man inte plocka och välja i Bibelns innehåll.

Det är svagt att ingen av dem som kritiserat de två prästerna påpekat detta, utan bara tagit fasta på att prästerna uttryckt sig otrevligt, anser Hagman.

"Det handlar inte så mycket om vad Bibeln säger. Då skulle exempelvis skilsmässor diskuteras, där Bibeln är mer tydlig än beträffande homosexualitet."
Patrik Hagman
Docent i teologi
 
Som han ser det är en strikt syn på Bibeln knappast grundorsaken bakom de konservativa uttrycken. Snarare är det för att präster är som andra människor: Man vill positionera sig och markera sin egen identitet i förhållande till andra människor eller inriktningar. 

– Det är ganska tydligt i debatten. Det handlar inte så mycket om vad Bibeln säger. Då skulle exempelvis skilsmässor diskuteras, där Bibeln är mer tydlig än beträffande homosexualitet. Exempelvis Jesus uttalar sig väldigt negativt om skilsmässor, men nämner ingenstans homosexualitet.

Men de konservativa tar inte upp den frågan – det skulle "kosta mycket mer", enligt Hagman.

– Man använder vissa frågor, och det skiftar över tid. Just nu är det homosexualitet, för en tid sedan var det kvinnliga präster, och längre tillbaka kanske skilsmässor, säger han.

– Det handlar om att markera vem man själv är i förhållande till andra inom kyrkan och övriga samhället. Det är en stor del av problematiken.

Det skiljer sig egentligen inte så mycket från att en del argumenterar för att man inte ska äta kött, eller andra för att man ska köra ett visst bilmärke. Identitetsmarkörer, helt enkelt.

De som motiverar åsikter med att de "följer Bibeln" ska inte själva plocka och välja i skriftens innehåll, anser Patrik Hagman. Foto: Arkiv/Jonas Brunnström


Att det framstår som om det bara finns två ståndpunkter – en bibeltrogen och en samhällstillvänd – stör honom också. Det finns ett brett spektrum av uppfattningar, och frågorna är komplicerade.

Den teologiska utbildningen varken kan eller vill bestämma vad studerande ska tycka. De studerande får kontakt med denna typ av frågor via olika ämnen och lärare och ur olika perspektiv.

Däremot är det viktigt att behandla vad det innebär att bli präst inom kyrkan, inte minst i förhållande till sina egna personliga uppfattningar.

– Många kan ha en idealiserad bild av vad kyrkan borde vara, och det behöver vi hantera och diskutera. Kyrkan har aldrig varit perfekt. Att bli präst har alltid inneburit att man accepterar ett bristfälligt sammanhang och en bristfällig arbetsgivare. Det är en av mina käpphästar som lärare.

Enligt Hagman bör man inte bli präst med inställningen att man ska vara i opposition mot kyrkan. Kritisk kan och bör man alltid vara, men samtidigt ha en insikt om att man jobbar för samma lag som alla andra.

"Det vi som utbildare kan göra är att erbjuda ett så brett perspektiv som möjligt."
Patrik Hagman
 
Att vara präst skiljer sig från många andra yrken – man är präst 24 timmar i dygnet sju dagar i veckan, och det måste man hantera.

– Man kanske har en stark längtan att bli präst, men hyser stora tvivel kring kyrkan. Det är en stor och svår fråga för en minoritet, medan det är en icke-fråga för majoriteten av dem som funderar på att bli präster.

Frågan om vad som är privata åsikter i ett privat sammanhang har också diskuterats i debatten, i och med att allt började med kyrkoherde Daniel Norrbacks inlägg i en diskussion på en persons Facebook-sida. 

– Jag tror att präster i dag måste acceptera att vad de skriver på Facebook är offentligt. Kanske behöver vi diskutera detta mer inom utbildningen. Det ligger också i sociala mediers natur att saker blir tillspetsade och lite ensidiga. Det behöver man som präst hantera med stor vishet och försiktighet.

Patrik Hagman har ändå uppfattat att debatten bottnar i att frågorna pyrt under ytan en längre tid. Det behövdes bara en droppe som fick bägaren att rinna över.

Han hänvisar bland annat till en insändare i Syd-Österbotten skriven av gymnasieelever i Kristinestad, där det sägs att kyrkoherden uttryckt liknande uppfattningar inför konfirmander.

När det gäller dem som studerar teologi finns inga särskilda ideologiska trender. Den tydligaste trenden är att det blivit allt mer diversifierat.

Det finns de som kommer från väckelserörelser som Svenska lutherska evangeliföreningen (SLEF) och numera även från laestadiansk bakgrund, och som i regel har en konservativ teologisk syn.

Andra kommer från folkkyrklig bakgrund, och många har knappt alls bakgrund i församlingar och kanske inte ens kallar sig troende.

– Det vi som utbildare kan göra är att erbjuda ett så brett perspektiv som möjligt. Sedan kan några ändra uppfattning, och andra får sina uppfattningar från sammanhang som vi inte har någon kontroll över, säger Patrik Hagman.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan