Bolaget beräknar att den sju dagar långa strejken kostar bolaget totalt 60 miljoner euro. De fem dagar som inföll i april tynger resultatet för andra kvartalet med 40 miljoner euro. Totalt landade SAS förlust före skatt under februari till april på 112 miljoner euro, jämfört med förlusten på knappt 46 miljoner euro samma period i fjol.

– Det är ett rejält resultattapp och en mycket sämre utveckling än väntat. Även om en stor del av det beror på valuta, pilotstrejk och bränslekostnader ser bolaget ut att vara i ett sämre tillstånd nu än för bara några kvartal sedan, säger Jacob Pedersen, aktieanalyschef på Sydbank, som konstaterar att SAS med sina ökande kostnader går mot trenden bland flera stora europeiska flygbolag som Lufthansa, British Airways och Airfrance KLM.

Aktiekursen rasar sex procent efter rapporten och har hittills i år dykt drygt 30 procent.

Nekas konfliktersättning

Kostnaden för strejken blev högre än analytiker räknat med. SAS har, enligt vd Rickard Gustafson, tagit höjd för ersättningar till resenärer i form av exempelvis ombokningskostnader, hotell och mat i de fall det varit nödvändigt. Om strejken inte bedöms vara en extraordinär omständighet kan SAS också bli tvunget att betala särskild kompensation till resenärer enligt EU-regelverket. Då växer strejknotan ytterligare.

Nyligen meddelade Svenskt Näringsliv att man inte kommer att betala någon konfliktersättning till flygbolaget då man anser att SAS brutit mot det så kallade lönemärket som ännu inte är satt för åren 2020 och 2021. Enligt vd:n var det viktigt för SAS att teckna ett avtal som sträcker sig över tre år.

– Jag kan bara beklaga, men jag får acceptera det. Jag kan konstatera att SAS behövde skriva ett treårsavtal för att skapa stabilitet för vårt fortsatta omställningsarbete, säger Rickard Gustafson.

Som en konsekvens av strejken ändrar SAS utsikterna för räkenskapsåret till att det kommer bli utmanande att uppnå ett positivt resultat före skatt och jämförelsestörande poster.

Ökande kostnader

Gustafson flaggar för att SAS kan bli tvunget att höja tempot i sitt omställningsarbete för att nå lönsamhet. Men han har ännu inga svar på vilken typ av förändringar det kan handla om.

– Just nu är vårt fokus att fortsätta det besparingsprogram vi har rullande som ska ge 84 miljoner euro i besparingar i år, säger han.

– Vad som kommer att ske i framtiden får jag återkomma till. Men det är klart att det kommer få någon form av konsekvens när vi drar på oss sådana här stora kostnader.

Enligt Gustafson innebär piloternas nya avtal ökade kostnader för bolaget med 5,4 procent över en treårsperiod.

Jacob Pedersen befarar att andra yrkeskategorier inom bolaget snart kommer att följa piloternas exempel och kräva bättre villkor.

– Det kommer att bli dyrt för SAS, säger han.