|

Fritt fram sälja Hello Kitty över gränserna

NyhetsbildZoom
Japanska Sanrio som designar figuren Hello Kitty får böta 6,2 miljoner euro. Arkivbild. Foto: Jae C. Hong/AP/TT
Japanska Sanrio får böta 6,2 miljoner euro för att ha hindrat återförsäljare av Hello Kitty-prylar från att sälja i andra länder.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Det beslutar EU-kommissionen och slår därmed fast att försäljare som saluför licensierade produkter inte kan hindras från att sälja dem i andra EU-länder.

– Konsumenter som köper en Hello Kitty-mugg eller en Chococat-leksak kan nu åtnjuta en av de största fördelarna med den inre europeiska marknaden, nämligen möjligheten att shoppa runt efter de lägsta priserna, säger EU-kommissionären Margrethe Vestager.

Domen sätter punkt för tvisten som inleddes 2017 då kommissionen inledde en undersökning för att utreda om Sanrios förbud mot försäljning i andra EU-länder samt på nätet stred mot EU.s konkurrensregler.

Sanrio designar, licensierar, producerar och säljer produkter med den förmänskligade vita katten Hello Kitty och hennes vänner. Likaså äger Sanrio rättigheterna till figurerna från böckerna om Mr Men och Little Miss.

Kommentarer

Friends & burgers stängde i Köpenhamn – lönsamheten uteblev

Nyhetsbild
Bland turisterna på Ströget blev stamgästerna på Friends & burgers aldrig tillräckligt många för att restaurangen skulle bli lönsam. Foto: Läsarbild
Under Friends & burgers tre år i Köpenhamn blev restaurangen aldrig lönsam. Nu fokuserar Jakobstadskedjan på Finland.

Mest läst senaste veckan