Ett 70-tal lärare från gymnasierna i Karleby- och Jakobstadsregionen sitter samlade i Villa Elba. De sitter på stora mängder kunskap i sina respektive ämnen, men det finns ändå ett gemensamt ämne som alla behöver få en bättre helhetsbild av.

Hållbar utveckling, grön omställning och klimat är ord som är det övergripande temat för inspirationsdagen Gröna färden som samlat lärarna till Karleby. Pia Forsman, koordinator för den Gröna färden, konstaterar i sitt tal att ordet hållbar nämns 160 gånger i den nya läroplanen.

– Det är något som genomsyrar alla läroämnen. Alla lärare behöver kunna möta de krav som ställs, och i sin undervisning använda nationellt förankrat material som ska ge eleverna samma redskap oberoende av var de bor, säger Forsman.

Ett 70-tal gymnasielärare från Jakobstads- och Karlebyregionen hade samlats i Elba.

Hållbar utveckling präglar alltså all undervisning, inte bara till exempel biologi. Det är en insikt som alla på plats antagligen håller med om.

Men det behövs ramar för hur undervisningen ska gå till. Mia Skog, utbildningsplanerare på Centret för livslångt lärande (CLL), är på plats för dra upp riktlinjer och sätta ramar för denna gröna färd.

– Det handlar om att bygga en hållbar färdplan för en hållbar samtid och framtid, säger Skog i sitt tal till lärarna och på skärmen bakom henne finns nyckelfrågorna utskrivna: Vad, hur, vem, och när?

– I småbarnspedagogiken lär vi barnen att släcka lampor. Det måste också finnas en gemensam ram för det som vi lär ut i gymnasiet. Vi behöver ämnesmål, en årsklocka, ansvarsfördelning och utvärdering, säger Skog och konstaterar:

– Det är komplexa problem det handlar om; det finns inga enkla ja- eller nej-svar.

Mia Skog säger att det behövs en gemensam ram för det som lärs ut om hållbarhet i gymnasiet.

Relgions- och psykologilärarna Sanna Jansson (Kronoby) och Pia Kass (Pedersöre) tycker att det är viktigt att lärarna samlas för att tillsammans jobba fram lösningar för undervisningen om hållbar utveckling, grön omställning och klimat ska skötas i framtiden.

– Det är värdefullt och att tillsammans kunna bolla med olika frågor som är väldigt relevanta med tanke på framtiden, säger Kass.

– Eleverna är medvetna om de här frågorna, de lyfts fram i medier och det finns en oro inför framtiden, säger Jansson.

De håller med Mia Skog om att frågor som tangerar hållbar utveckling är ämnesöverskridande; de handlar inte bara om miljö och Sanna Jansson tar religionsundervisningen som ett exempel.

– I de abrahimitiska religionerna är det Gud som ligger bakom skapelsen, och han ger den åt människorna för att förvaltas. I de asiatiska religionerna ses människan mer som ett med naturen med tro på återfödelse, säger Jansson.

Sanna Jansson och Pia Kass tycker att det är viktigt att lärare samlas för att bolla med olika tankar.

Ronnie Djupsund, chef för svenska utbildningstjänster på Karleby stad, konstaterar att just Elba är en passande plats för reflektion.

– Det här var en liten holme för 150 år sedan. Ingen vet hur det kommer att se ut om 150 år, säger Djupsund som understryker lärarnas betydelse i den helhet som nu arbetas fram:

– Gymnasielärarna har en väldigt viktig roll. Vi ska inte skrämma våra elever, utan ge dem framtidstro och lära dem att ta ansvar. De beslut som vi tar nu kommer att påverka hur framtiden ser ut.

Den äldsta byggnaden vid Villa Elba stod ensam på en holme för 150 år sedan.