I vindfånget till skobutiken Widetoes står skolådor från golv till tak. Lådorna är packade för att skickas till nätkunder. Lina Björkskog som äger skobutiken berättar att ungefär 75 procent av företagets försäljning sker på nätet.

Den Jakobstadsbaserade sko- och webbutiken har nu köpt upp en av sina konkurrenter, Lestikäs i Valkeakoski. Lestikäs har specialiserat sig på barnskor och därmed utökar Widetoes sitt utbud av skor för barn.

När ÖT tittar in i butiken på måndagen levereras en del av Lestikäs slutlager.

Widetoes finns på Stationsvägen men största delen av kunderna handlar på nätet.
Aino Palsa (till höger) visar Widetoes Lina Björkskog (till vänster) skomodellerna. Aino säger att hennes egna barn tycker om modellen.

För Widetoes kunder innebär företagsköpet tillgång till ett större utbud av barnskor.

I lådorna som personalen bär in finns kända skomärken som redan funnits i butikens sortiment, men fler modeller.

Lina Björkskog håller upp en bred barfotasko i storlek för ett litet barn. Hon böjer sulan och visar skons kvaliteter. Lina berättar att skorna är av ett europeiskt märke och lite förmånligare än andra märken hon säljer.

– Det är ett märke vi tyckt om och Ainos slutlager passade väldigt bra i vårt utbud, säger hon.

I sortimentet finns skor från storlek 20.

Lina är i grund och botten fysioterapeut och började intressera sig för barfotaskor när hon letade skor till sina barn. Widetoes startade som en nätbutik hemma hos Lina. Men när bastubyggnaden var full av skor krävdes ett lager i centrum. Också den lokalen växte Widetoes ur och sedan december verkar man i en fysisk butik på Stationsvägen i Jakobstad.

Lina Björkskog med teamet Hanna Mäki-Jussila, Heidi Salomäki och Fanny Mård driver Widetoes.