Koncernens bokslut för räkenskapsåret 2017 visar en ökning i omsättning. Hela 522,7 miljoner omsatte bolaget i fjol, vilket är aningen mer än året tidigare 519,6 miljoner. Rörelseresultatet för räkenskapsåret 2017 var 10,0 miljoner euro, vilket är en nedgång från året innan då motsvarande siffra var 13,7 miljoner. Koncernens resultat före skatter landar på 6,6, miljoner euro. Motsvarande 2016 var 9,6 miljoner. Resultatet efter skatt blir 5,3 miljoner.

Enligt bolaget är det konkurrensen som orsakar tryck på såväl priser som volymer. Det här orsakar ringar på vattnet då det gäller passagerarsiffror. Den verksamhet som hänför sig till passagerartrafiken ökade ändå en smula, 0,8 procent, medan lönsamheten från fraktverksamheten minskade med 1,1 procent. Försäljningsintäkterna ökade med 1,3 procent.

Att resultatet blev sämre än tänkt beror på lägre intäkter från passagerarverksamheten i samband med höjda bränslekostnader. En stor faktor i det hela är att man satte in ett extra fartyg på rutten Helsingfors-Tallinn i höstas. Prishöjningen på bränsle förväntas bli högre under innevarande år än under 2017.

Det fjärde kvartalet (oktober-december) landade på en omsättning om 123,2 miljoner euro jämfört med 122,3 2016. Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet blev 3,7 miljoner.

Under våren kommer bolaget att genomföra en organisationsändring som ska fokusera på bättre lönsamhet, frågor kring arbetssätt och organisation, och dessutom kommersiella frågor. Genom det här ska bolaget påverka resultatet i positiv riktning. Styrelsen uppskattar att 2018 slutar bättre än fjolåret.

Koncernens styrelse föreslår en utdelning om 0,20 euro per aktie. Ett år tidigare var utdelningen det dubbla.