Arbetet beräknas pågå under tre säsonger med öppet vatten och projektet blir klart senast i slutet av 2020. Under den första muddringsperioden muddras både områdena där försvarsmakten i somras röjde sprängmedel och de förorenade sedimenten, som sedan stabiliseras i för dem anvisade bassänger i hamnen. Enligt den preliminära tidsplanen börjar man bygga vallar för de nya bassängerna i Silverstensbuktshamnen och påbörjar sprängningsarbetet i farleden 2019.

Projektet har gällande miljö- och vattentillstånd. Hamndirektör Torbjörn Witting säger att tillstånden för projektet kräver en omfattande undersökning av miljön som genomförs under projektets gång.

Till arbetsbåtarna som rör sig i och i närheten av farleden hör, förutom muddringsflottarna, också många andra fartyg såsom bogserbåtar, pråmar och båtar som transporterar personal.

– Fritidsbåtar och fiskare bör ge muddringsfartygen ett tillräckligt långt säkerhetsavstånd.

Projektchef Seppo Paukkeri vid Trafikverket säger att hamnen fungerar normalt under hela projektet.

– Vi måste säkerställa att fartygen kan navigera tryggt och smidigt också under muddringsarbetet.

Fartygstrafiken och arbetet samordnas under veckovisa trafikmöten med representanter för Trafikverket, hamnen, entreprenörerna, lotsarna och fartygstrafikservicen. Han berättar att modellen med veckomöten användes i Raumo farledsprojekt som blev klart i fjol och där lyckades man samordna trafiken och arbetet ypperligt.