Enligt den senaste nationella medieundersökningen KMT är ÖT en av få tidningar som inte tappat läsare under fjolåret. Tvärtom har läsarmängden ökat med 2000 personer sammanlagt för papperstidningen och e-tidningen. Det är en ökning med 6,3 procent.

– Det här är väldigt glädjande och visar att vi är på rätt väg. Det ger en signal om att det material vi producerar är relevant för våra läsare, säger ÖT:s chefredaktör Kenneth Myntti.

Kenneth Myntti tycker att siffrorna är speciellt värdefulla eftersom de bygger på tidigare framgång, då ÖT också ökat i läsarmängd. Samtidigt minskar flera andra dagstidningar. Av de finlandssvenska tidningarna tappar Hufvudstadsbladet flest läsare, hela 14 000 stycken.

– Jag tror att det är vår satsning på lokala nyheter som är avgörande här, säger Myntti.

Undersökningen visar inte antalet prenumeranter, utan hur många som läser tidningen. Men enligt Kenneth Myntti är det också väldigt viktigt att ha bra läsarsiffror.

– Vi siktar ju på att få fler prenumeranter och en förutsättning är då att man har ett ökat antal människor som läser det man skriver. Den här undersökningen visar att folk är nyfikna på vårt material och det ökar också chansen att de blir prenumeranter, säger han.

Läsarmängden är också en viktig siffra då det gäller en tidnings attraktivitet som annonsorgan. Ju fler läsare man har, desto fler ser annonserna.

ÖT:s papperstidning nådde i fjol 31 000 läsare, jämfört med 30 000 år 2017. Sammanlagt når papperstidningen och e-tidningen 34 000 läsare, jämfört med 32 000 året innan.

KMT-undersökningen görs via telefonintervjuer.