Moderna bilar har sensorer som övervakar att föraren är koncentrerad på sin uppgift. Ögonrörelser, tendenser att somna och ryckig körning registreras av sensorer.

Tekniken är nu så långt utvecklad att den kommer att läggas in som ett moment i trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP:s tester, där varje bilmodell klassas efter hur säker den anses vara. Euro NCAP består av myndigheter och frivilliga organisationer från en rad länder i Europa.

– Planen är att senast 2020 börja med bilens förmåga att agera mot trötthet, för att några år senare inkludera annan distraktion, onykterhet och så vidare, säger Anders Lie, säkerhetsspecialist på Trafikverket, som leder Euro NCAP:s arbetsgrupp om tekniken.

Trötthetsvarnare finns redan i ganska många nya bilmodeller. Att tekniken tas med i testningen är ett sätt att utmana biltillverkarna.

– Vi vet sedan tidigare att om Euro NCAP lägger in ett nytt test, då tar bilindustrin det på ganska stort allvar och undersöker vad som går att göra, säger Anders Lie.

– Trötthet, distraktion, alkohol och droger är stora problem i trafiken. Det är alla överens om, men med lite olika fokus i olika länder.

Bilen kan inte mäta en promillehalt, men däremot se andra tecken. Många bilförare som omkommer med alkohol i kroppen har somnat vid ratten.

– Det finns olika sätt att upptäcka om föraren är trött. En kamera registrerar hur man blinkar och vart man tittar, säger Anders Lie.

Dagens trötthetsvarnare reagerar ofta med att tända en symbol som uppmanar föraren att ta rast. Men Euro NCAP vill att bilen gör mer, om förarens problem fortsätter.

– Vi har skissat på att nöd- och stödsystem, som nödbroms och assistans för filhållning, ska sättas i sitt mest nervösa läge. Vi har också funderat på att koppla övervakningen av föraren till att bilens toppfart kan sättas ner, en egenskap som många moderna bilar redan har för tekniska problem, säger Anders Lie.

Euro NCAP

  • Euro NCAP bildades 1997. Namnet är en förkortning av European New Car Assessment Programme.
  • Organisationen stöds av EU, regeringar och motor- och konsumentorganisationer i EU-länder. Den är fristående från bilindustrin.
  • Euro NCAP gör säkerhetstest av bilmodeller och sätter betyg enligt ett femstjärnigt system.
  • Nya moment har införts i testningen efter hand, i takt med att ny teknik utvecklats.