– Besättningen hävdar att det är på grund av mobiltäckningen som man har närmat sig Sveriges kust, men det får ju utredningen visa, säger Pär-Åke Eriksson, stationschef på Kustbevakningen i Västervik, till TT.

Överstestyrman har anhållits, misstänkt för grovt sjöfylleri, vårdslöshet i sjötrafik och miljöbrott sedan en del olja läckt ut vid grundstötningen. Ett troligt scenario är att ingen befann sig på bryggan när fartyget gick på grund i måndags.

– Om man följt en kurs i ett antal timmar och sedan kör upp på land i 14 knop så är det rimligt att anta att ingen var där. Men det kan jag inte spekulera i, utan även det kommer utredningen visa. Det hålls förhör med överstestyrman just nu, säger Pär-Åke Eriksson.

Kustbevakningen i Sverige har påbörjat besiktningen av fartyget med hjälp av undervattenskameror och dykare. Under tisdagseftermiddagen kommer ett stabsmöte att hållas där man tillsammans med försäkringsbolag, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen beslutar om hur och när fartyget ska bärgas.

– Det kan innebära att man kommer att ta bort oljan och förbereda fartyget för bärgningsarbete. Den bedömningen kommer räddningsledaren att göra i samråd med staben, säger Pär-Åke Eriksson och fortsätter:

– Hur pass svår bärgningen blir beror på skadeläget samt hur fartyget kört upp på grynnan. Om man drar av henne och det visar sig finnas en massa hål i båten så blir det väldigt bekymmersamt.