|

Helena sjöng operaroll i Hongkong – "Konst kan lyfta människor över det som händer"

Helena Juntunen gästar Ruskfestivalen 2019. Zoom
Foto: Heikki Saukkomaa

Helena Juntunen gästar Ruskfestivalen 2019.

Responsen och recensionerna var positiva, ändå lämnade en del av publiken konsertsalen innan Sebastian Fagerlunds opera sjungits klart.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

Ett gripande musikdramatiskt smycke, hjärtskärande och ovanligt verkligt, man ryser av spänning redan under uvertyren. Så skrev några svenska recensenter om "Höstsonaten" när den hade Sverigepremiär i september i år.

Drygt en månad senare reste hela ensemblen till Hongkong. Då var det dags för operan, som bygger på Ingmar Bergmans klassiska film med samma namn, att ha sin Asienpremiär.

– Situationen i Hongkong är inte normal, säger den finländska sopranen Helena Juntunen.

Hennes rollkaraktär heter också Helena. Hon är spastisk och försöker tala, men får inte ut orden.

Annons
Helena Juntunen beskriver det som att hon skriker och stammar. Till skillnad från Mimi i "La Bohème" och Violetta i "La traviata" är "Höstsonatens" Helena sjuk från början till slut, och blir levande i slutet.

– Det är en ovanlig karaktärsbåge. Hon är också med på scenen från början till slut, så det gäller för mig att inte tappa koncentrationen.

Helena Juntunen

  • Född 1976.
  • Har studerat vid Uleåborgs konservatorium och vid Sibelius-Akademin samt bedrivit liedstudier för bland andra Elisabeth Schwartzkopf.
  • Gjorde sitt genombrott i rollen som Margaretha i Gounods opera Faust under Nyslotts operafestival 2002.
  • Kan under denna säsong ses i Sebastian Fagerlunds Höstsonaten som framförs i Malmö, Hongkong och på Finlands nationaloprea.
  • Gör nästa år rollen som Wozzecks Marie i Karlsruhe och Roxana på Nyslotts operafestivals nyuppsättning av Kung roger.
  • Medverkar i lördagens Ruskfestivalkonsert "Vier letzte lieder" - om makt och maktlöshet i Schaumansalen lördagen den 23 november.
 
I Hongkong liksom i Sverige var kritikerna positivt inställda till operan.

– Veckan vi var där såg vi inga demonstrationer eller upplopp, men under lördagens föreställning stängdes hela staden. Klockan tio på kvällen stängdes metrostationerna, broarna och tunnlarna och 30 procent av vår publik blev tvungen att gå i intervallen för att kunna ta sig hem.

Hur ser du på att resa till ställen där situationen "inte är normal" för att framföra opera?

– Vår konst är inte orsak till det som händer, men den kan lyfta människor över det som händer och det gjorde den i Hongkong. Man var mycket nöjda över att vi kom.

Önskan att lyfta människor över sin vardag och beröra dem är det som driver henne som operasångerska.

– För mig gör konsten vardagen till helg. Kanske inte medan jag övar, som nu när jag övar inför en stor roll som jag ska göra under Nyslotts operafestival sommaren 2020. Den är på polska. Det är det svåraste språk jag någonsin har sjungit på.

Operasångerskan Helena Juntunen har bland annat vunnit första pris i Timo Mustakallio-tävlingen 2000 och sångtävlingen i Villmanstrand 2002.
Foto: Heikki Saukkomaa

Operasångerskan Helena Juntunen har bland annat vunnit första pris i Timo Mustakallio-tävlingen 2000 och sångtävlingen i Villmanstrand 2002.


Hon säger det med ett skratt. Helena Juntunen har alltid sjungit och lägger gärna till ännu ett språk på sin cv. Sin första sång- eller teaterroll gjorde hon som Mimi i "Blå ängel" på Uleåborgs stadsteater, när hon var tio år gammal

– Jag växte upp i Uleåborg. Efter gymnasiet flyttade jag till Helsingfors för att studera vid Sibelius-Akademin och numera bor jag i Sjundeå.

Hon jämför Uleåborg med Jakobstad. Det är en tillräckligt stor stad för att där ska finnas ett konservatorium, scenkonst och en högprofilerad musikutbildning, samtidigt är det en tillräckligt liten stad för att alla ska få chansen att vara med och prova på.

I Helsingfors är det inte så.

– Nu har jag gjort alla de roller jag drömde om när jag var yngre, men jag skulle gärna göra flera av dem igen, till exempel Salome.

På fredag gör Helena Juntunen sin fjärde premiär som Helena i "Höstsonaten", den här gången på Nationaloperan i Helsingfors. Dagen innan reser hon dock tur-retur Jakobstad för att delta i generalrepetitionen inför lördagens Ruskfestivalkonsert "Vier letzte lieder".

"Jag är i den lyckliga situationen att jag erbjuds bra roller, som jag får göra med bra människor i bra hus."

Helena Juntunen

 
– Jag är i den lyckliga situationen att jag erbjuds bra roller, som jag får göra med bra människor i bra hus. När jag nu kommer till konsertsalen i Jakobstad har Toffe och Basse (Christoffer Sundqvist och Sebastian Fagerlund, festivalens konstnärliga ledare, red.anm.) handplockat varje person som är med mig på scenen.

Det gör att hon, trots att hon inte känner dem alla sedan tidigare, kan lita på att framförandet av Richard Strauss "Vier letzte Lieder", i Bob Zimmermans arrangemang, blir något alldeles speciellt.

På lördag reser hon än en gång tur retur Jakobstad, för själva konserten.

– Jag reser mycket i mitt arbete. Den här säsongen började i augusti och då var jag i Malmö sju veckor, sedan var jag till Hongkong och nu är jag i Helsingfors. Under våren ska jag vara i Karlsruhe i Tyskland, där jag har en huvudroll i "Wozzeck".

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan