|

Ju äldre Anna-Liisa blir, desto mer tacksam blir hon över sin barndom

Anna-Liisa Bezrodny var så liten när hon började spela under ledning av sina föräldrar att hon inte minns en tid när hon inte spelade violin. Zoom
Foto: Kaupo Kikkas

Anna-Liisa Bezrodny var så liten när hon började spela under ledning av sina föräldrar att hon inte minns en tid när hon inte spelade violin.

För barn i musikerfamiljer kan det ibland upplevas som en tung plikt att hålla liv i traditionen. Så var det inte för Anna-Liisa Bezrodny.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

I oktober för 38 år sedan föddes i Sovjetiska Moskva en baby som fick namnet Anna-Liisa Bezrodny. Hennes föräldrar var båda professionella violinister, Mari Tampere-Bezrodny och Igor Bezrodny.

– Jag hade tur så tillvida att jag fick två storartade konstnärer till föräldrar och jag tror att jag förälskade mig i musiken redan innan jag ens blev född, säger Anna-Liisa Bezrodny som också hon idag är professionell violinist.

– När jag var liten hörde jag dem öva på att spela violin dag ut och dag in, och antagligen trodde jag att det var helt normalt att börja härma mina föräldrar i vad de gjorde. För en del barn som växer upp i musikerfamiljer är det svårt att hålla liv i den så kallade traditionen och det kan bli en börda, men så har det aldrig varit för mig. 

Sedan hon var två är gammal har Anna-Liisa Bezrodny spelat violin. Idag kan hon inte minnas en tid i sitt liv när hon inte gjorde det.
Foto: Daniel Herendi

Sedan hon var två är gammal har Anna-Liisa Bezrodny spelat violin. Idag kan hon inte minnas en tid i sitt liv när hon inte gjorde det.


Anna-Liisa Bezrodny började spela violin vid två års ålder. Idag kan hon inte ens påminna sig om en tid när hon inte gjorde det.
Annons

– Jag blir mer och mer tacksam över hurudan min barndom var.

Liksom henne hade föräldrarna växt upp i miljöer där musiken togs på allvar.

Hennes farfar Semyon Bezrody och farmor Tatjana Pogozheva var båda violinister medan hennes mormor Aime Tampere var organist och pianist och mormorsmor Jenny Siimon var sångerska.

Själv såg Anna-Liisa Bezrodny egentligen aldrig på vionlinspelandet som en hobby.

– Jag blev emellertid aldrig tvingad till något, utan snarare förklarade man de olika sidorna av saken för mig redan när jag var liten.

Anna-Liisa Bezrodny spelar på Finska Kulturfondens Hieronymus II Amati ”ex Faltin”-violin från år 1678.
Foto: Kaupo Kikkas

Anna-Liisa Bezrodny spelar på Finska Kulturfondens Hieronymus II Amati ”ex Faltin”-violin från år 1678.


Hon valde att studera musik vid Sibelius-Akademin och Guildhall School of Music i London. Nu är hon professor i fiolspel vid Guildhall School of Music and Drama, detta vid sidan av en framgångsrik solokarriär.

I sitt arbete reser hon mycket.

– Hela tiden. Vi lever praktiskt taget ett "resandefolkliv" och resandet har alltid utgjort en stor del av mitt liv.

Royal Philharmonic, Berlin Symphonie och Moskow Symphony är bara några av de orkestrar hon har spelat med och förra veckan gästade hon Ruskfestivalen i Jakobstad.

Då framförde hon bland annat Richard Wagners Siegfrieds sorgmarsch för kammarensemble "Götterdämmerung" tillsammans med tolv andra instrumentalister.

Anna-Liisa Bezrodny började spela violin under ledning av sina föräldrar. Idag är hon en eftertraktad solist och kammarmusiker.
Foto: Kaupo Kikkas

Anna-Liisa Bezrodny började spela violin under ledning av sina föräldrar. Idag är hon en eftertraktad solist och kammarmusiker.


– De är alla alldeles fantastiska artister och jag bugar mig djupt för Toffe och Basse (Christoffer Sundqvist och Sebastian Fagerlund, festivalens konstnärliga ledare, red.anm.) med anledning av den underbara festivalen.

Festivalens tema "makt" väckte många tankar hos henne.

"Makt kan användas på många olika sätt, om man har den."

Anna-Liisa Bezrodny

 
– Först kom jag att tänka på storvulenhet och storhet, men man kan och bör också dyka djupare i ordets betydelse. Makt kan användas på många olika sätt, om man har den. Man kan ha som filosofi att allt i världen hänger på hur, och i vilket syfte, vi alla använder oss av vår energi.

Sin egen makt som välkänd instrumentalist ser hon som den att förmedla musikens ordlösa budskap till andra.

– Förhoppningsvis använder jag min makt till att göra allt jag kan för att göra världen till en åtminstone lite bättre plats.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan