Stark efterfrågan inom samtliga affärsområden samtidigt som UPM lyckades utnyttja efterfrågan och höja försäljningspriserna.

UPM:s rörelseresultat steg med 50 miljoner euro till 355 miljoner euro. Det är 17,9 procent av omsättningen. Resultatet per aktie steg till goda 0,54 euro, jämfört med 0,44 euro i fjol. Koncernens omsättning ökade från knappt 2,5 miljarder euro till drygt 2,5 miljarder.

Koncernens vd Jussi Pesonen är nöjd med siffrorna för det första kvartalet.

– Det första kvartalet var kommersiellt väldigt bra. Efterfrågan var stark och vi lyckade justera upp priserna för samtliga produkter. Det ledde till att vårt försäljningsbidrag förbättrades. Med de högre marginalerna lyckades vi kompensera de högre produktionskostnaderna, säger Pesonen i ett börsmeddelande.

UPM nådde ett rekordresultat 2017, men UPM bedömer att resultatet blir ännu bättre i år, det vill säga nytt rekord. Motiveringen är att efterfrågan på UPM.s produkter fortsätter stark. Däremot väntar UPM högre produktionskostnader i år jämfört med i fjol.